De Europese Commissie heeft zestien maatregelen aangekondigd die tot één digitale markt moeten leiden. Eind 2016 moeten de plannen doorgevoerd zijn.
De maatregelen zijn gebaseerd op drie pijlers. Consumenten en ondernemers moeten door heel Europa een betere toegang hebben tot online goederen en diensten. Daarnaast moet een goed speelveld worden gecreëerd voor digitale netwerken en diensten en moet de groeipotentie van de digitale economie worden uitgebouwd. Zo moet een einde komen aan geo-blocking en moet internationale pakketbezorging efficiënter en goedkoper worden.
Uiteindelijk moet crossborder e-commerce door de plannen eenvoudiger worden. Slechts vijftien procent van de Europeanen doet momenteel aankopen over de grens en webwinkeliers kunnen de mogelijkheden van het web niet ten volle benutten. Ze worden bijvoorbeeld belemmerd door verschillende BTW-regels. De Europese Commissie wil met de maatregelen tot één online markt komen. Een dergelijke markt is naar verwachting is naar verwachting goed voor 415 miljard euro per jaar.
Een volledig overzicht van de maatregelen is hier te vinden.
Reacties 0