​Fashionretailers zien bedrijfsresultaat kelderen

Kledingwinkels hebben tussen 2010 en 2013 een flink lager bedrijfsresultaat geboekt. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag heeft gepubliceerd.

Het bedrijfsresultaat daalde in drie jaar tijd van ruim vijfhonderd miljoen euro in 2010 naar nog geen 150 miljoen euro. Dat komt neer op een krimp van ruim zeventig procent. Het bedrijfsresultaat van de gehele detailhandel daalde in dezelfde periode met zestien procent.

Dat fashionretailers hun winst zagen kelderen komt volgens het CBS doordat de omzet veel harder daalde dan de kosten. Waar de omzet in deze periode met zevenhonderd miljoen euro (7,2 procent) daalde, namen de kosten met driehonderd miljoen euro af (3,4 procent). Hierdoor daalde het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet van 5,5 procent in 2010 tot 1,6 procent in 2013.

Vooral personeels- en huisvestingskosten bleven hoog. Deze kosten zijn gezamenlijk goed voor dertig procent van de totale kosten en bleven in de gemeten periode stijgen. Zo stegen de huisvestingskosten met bijna zeven procent, terwijl de personeelskosten met ruim anderhalf procent toenamen. Vooral dat laatste is opvallend, omdat het aantal arbeidsplaatsen juist daalde. De stijging is dan ook vooral het gevolg van het feit dat fashionretailers meer sociale premies moesten betalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!