Retail Merkenonderzoek: de 100 sterkste retailmerken van Nederland
Verrassend is het niet meer te noemen. Voor het tiende jaar op rij is bol het nummer 1 retailmerk van Nederland. Door de naamswijziging is het echter niet meer het bekendste retailmerk van ons land. Wie deze editie van het Retail Merkenonderzoek naast de eerste editie legt, ziet dat een derde van de retailers uit de omzet top 100 is verdwenen. Ondanks de moordende concurrentie is er hoop voor spelers die al even mee gaan.
Een kleine naamswijziging kan grote gevolgen hebben voor de kracht van een merk, en daarmee voor het omzetpotentieel. Dit blijkt wederom als we de onderzoeksgegevens over het merk bol bekijken. Na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ is een deel van de consumenten in de war geraakt. Bol is door deze beslissing niet meer het bekendste retailmerk van Nederland en moet Albert Heijn en Action voor laten gaan. Op de andere 2 pijlers van merkkracht – waardering en binding – kan echter nog steeds geen enkel merk aan bol tippen. HEMA en Kruidvat worden na bol het meest gewaardeerd door het Nederlandse publiek. De sterkste band voelt men na bol met Kruidvat en Albert Heijn. Dankzij de ijzersterke...
Verrassend is het niet meer te noemen. Voor het tiende jaar op rij is bol het nummer 1 retailmerk van Nederland. Door de naamswijziging is het echter niet meer het bekendste retailmerk van ons land. Wie deze editie van het Retail Merkenonderzoek naast de eerste editie legt, ziet dat een derde van de retailers uit de omzet top 100 is verdwenen. Ondanks de moordende concurrentie is er hoop voor spelers die al even mee gaan.
Een kleine naamswijziging kan grote gevolgen hebben voor de kracht van een merk, en daarmee voor het omzetpotentieel. Dit blijkt wederom als we de onderzoeksgegevens over het merk bol bekijken. Na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ is een deel van de consumenten in de war geraakt. Bol is door deze beslissing niet meer het bekendste retailmerk van Nederland en moet Albert Heijn en Action voor laten gaan. Op de andere 2 pijlers van merkkracht – waardering en binding – kan echter nog steeds geen enkel merk aan bol tippen. HEMA en Kruidvat worden na bol het meest gewaardeerd door het Nederlandse publiek. De sterkste band voelt men na bol met Kruidvat en Albert Heijn. Dankzij de ijzersterke waarderings- en bindingsscore is het onlineplatform nog steeds verzekerd van de beste uitgangspositie om ook in de toekomst het nummer 1 retailmerk van Nederland te blijven.
V&D, Bart Smit en C1000 zijn de sterkste verdwenen merken
Warenhuis V&D is het sterkste merk dat sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek het Nederlandse winkellandschap moest verlaten. Ook andere topmerken bestaan niet meer. Speelgoedspecialist Bart Smit ging op in Intertoys, de C1000-supermarkten schoven grotendeels onder het Jumbo-merk en elektronicaketens Dixons en BCC gingen net als V&D ten onder. De meeste partijen die de retail top 100 verlieten bleven wél overeind, maar zagen hun omzet dermate inzakken dat zij andere spelers voor moesten laten gaan.
De spelregels voor retail veranderen nauwelijks, blijkt uit 10 edities van het Retail Merkenonderzoek
Decathlon, Picnic en Holland & Barrett zijn de sterkste nieuwkomers
De helft van de merken die sinds 2015 de nationale retail top 100 binnendrongen, is alleen online actief. Opvallend hierbij is dat het slechts een enkeling van deze webshops lukt om ook een sterke merkpositie op te bouwen. De basis van hun omzet is daardoor wankel.
De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic is de enige nieuwkomer op e-commercegebied die anno 2024 tot de 50 sterkste retailmerken van Nederland behoort. Het Chinese AliExpress is iets zwakker en staat op plaats 52.
De allersterkste nieuwkomer sinds 2015 is echter een partij die het vooral moet hebben van de fysieke winkels: de Franse sportketen Decathlon. Holland & Barrett (de opvolger van het merk De Tuinen) en Beter Bed zijn de overige topmerken die sinds de afgelopen jaren tot de retail top 100 behoren.
C&A verloor meeste terrein in het afgelopen jaar
De waarde van het Nederlandse winkelaanbod nam sinds 2023 licht af. Gemiddeld verloren retailers in het afgelopen jaar 1 procent aan merkkracht. Onder de onlinespelers was de daling iets sterker met 2 procent.
C&A, Hubo, fonQ, Coolblue en MS Mode staan veel dieper in het rood. Zij verloren gemiddeld ruim 10 procent van hun kracht sinds vorig jaar. Bij deze 5 dalers is een terugval te zien op alle 3 de pijlers van merkkracht: bekendheid, waarde ring en binding. Modeketen C&A is de sterkste daler en heeft vooral problemen om de zeer prijsbewuste consument tevreden te houden.
MediaMarkt: de jojo onder de retailmerken
Het merk dat veruit het vaakst een toppositie inneemt in de ranglijst van sterkste stijgers óf dalers in merkkracht is MediaMarkt. Vorig jaar, maar ook in 2021 en 2018 behoorde de Duitse elektronicaketen tot de 5 sterkste dalers. In 2017 en afgelopen jaar maakte MediaMarkt juist 1 van de grootste groeispurten door, met een stijging van bijna 10 procent. Onlinesupermarkt Picnic zag zijn merkkracht zelfs nog iets meer toenemen sinds 2023. Bij ‘jojomerk’ MediaMarkt schommelt de naamsbekendheid vooral sterk door de jaren heen. De sterkste stijger Picnic lukte het afgelopen jaar opnieuw om zijn reputatie op alle fronten op een hoger niveau te brengen.
Spelregels in retailland sinds 2015 onveranderd
De 10 jaarmetingen van het Retail Merkenonderzoek laten zien dat de spelregels in het Nederlandse winkellandschap heel stabiel zijn. Steevast draait het om het bieden van een goede prijskwaliteitverhouding, aantrekkelijke promoties en vriendelijk personeel.
In de loop der jaren is er 1 belangrijke spelregel bij gekomen: goede online aankoopmogelijkheden. Ook is er 1 factor in belang gedaald. Mooie reclame doet steeds minder voor het opbouwen van een sterk merk. De Nederlandse consument blijkt steeds doelgerichter te worden. Het draait er vooral om dat duidelijk wordt waar de beste koopjes te halen zijn.
Toekomstperspectief bol blijft meest rooskleurig
Ondanks de dip in de merkkracht blijft het toekomstperspectief van bol het meest rooskleurig van alle retailers die in Nederland actief zijn. Net als vorig jaar volgen Action en Lidl het merk bol als het gaat om de verwachte groei van het klantenbestand.
Terwijl in 2023 Aldi de nummer 4 was in de groeilijst, neemt IKEA nu deze positie in, gevolgd door Kruidvat. De nummer 6 plek van Amazon valt op omdat het Amerikaanse bedrijf een jaar geleden niet verder kwam dan plek 11. De onlinespelers blijven dus wel degelijk een zorg voor de fysieke winkels in.
Hoe komt het Retail Merkenonderzoek tot stand?
Met het Retail Merkenonderzoek monitort Hendrik Beerda Brand Consultancy sinds 2015 de kracht en reputatie van de 100 grootste retailmerken van Nederland in omzet. De meest opmerkelijke ontwikkelingen op sectorniveau worden elk jaar door RetailTrends gepresenteerd.
Het Retail Merkenonderzoek kent 2 stappen. Eerst wordt een selectie gemaakt van de 100 grootste retailers op basis van omzet. Daarna verricht men voor deze 100 merken grootschalig online marktonderzoek naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Mooie reclame doet steeds minder voor het bouwen van een sterk merk
Retail Merkenonderzoek 2024, de volledige top 100:
2024
2023
2022
2021
2020
Bol
1
1
1
1
1
Albert Heijn
2
5
3
4
2
Kruidvat
3
2
4
2
3
Action
4
3
6
5
5
HEMA
5
4
2
3
7
Lidl
6
7
7
7
6
IKEA
7
6
5
6
4
Jumbo
8
9
8
8
8
Blokker
9
8
9
11
10
Gamma
10
12
10
9
9
Intratuin
11
16
21
22
19
Aldi
12
18
13
21
18
Etos
13
14
17
10
13
MediaMarkt
14
22
16
20
14
Coolblue
15
10
12
12
11
C&A
16
11
11
19
16
Zeeman
17
15
18
14
22
Praxis
18
13
14
13
12
Karwei
19
21
19
15
17
Xenos
20
17
15
18
20
Bruna
21
19
20
16
15
Primera
22
27
22
17
21
Intertoys
23
30
25
34
32
Hornbach
24
20
23
26
24
Plus
25
28
35
35
26
Rituals
26
24
36
24
35
Gall & Gall
27
23
30
28
33
Hunkemöller
28
32
31
36
41
H&M
29
25
24
23
27
Leen Bakker
30
26
26
25
25
Wibra
31
29
32
30
29
Trekpleister
32
36
41
29
28
Kwantum
33
33
28
33
34
Decathlon
34
37
52
56
48
Douglas
35
39
47
31
36
Dirk
36
49
51
53
49
VanHaren
37
34
29
42
39
Bakker Bart
38
31
38
27
23
Wehkamp
39
35
27
32
31
Pearle Opticiens
40
42
44
47
52
Picnic
41
61
70
73
74
Amazon
42
45
42
49
62
Scapino
43
40
34
41
38
Primark
44
53
43
43
43
Zalando
45
38
33
37
30
De Bijenkorf
46
47
39
40
37
Ici Paris XL
47
41
53
46
40
Holland & Barrett
48
46
61
60
66
Hans Anders
49
44
37
48
46
Specsavers
50
43
48
44
47
DA
51
52
50
45
45
AliExpress
52
48
46
38
-
Beter Bed
53
50
49
54
50
123inkt.nl
54
59
56
51
57
Prénatal
55
60
58
63
51
Intersport
56
55
57
69
63
Zara
57
70
62
62
67
WE
58
58
55
61
54
Spar
59
69
64
58
61
Bristol
60
56
45
-
-
Jysk
61
54
59
55
55
Coop
62
64
60
59
56
Welkoop
63
-
-
-
-
Expert
64
72
66
66
64
Beter Horen
65
66
69
64
58
HelloFresh
66
65
63
71
71
Pets Place
67
68
-
-
-
bonprix
68
63
68
-
-
Hubo
69
62
65
68
60
Otto
70
71
72
70
69
MS Mode
71
67
67
65
65
Belsimpel
72
75
-
-
-
Hoogvliet
73
77
77
77
75
Shoeby
74
73
73
74
73
Schoonenberg HoorSupport
75
76
76
75
72
FonQ
76
74
75
72
-
Top1Toys
77
81
81
87
86
DekaMarkt
78
80
79
84
82
Shein
79
85
92
-
-
Nettorama
80
79
78
85
87
Mandemakers
81
78
85
83
81
Vomar Voordeelmarkt
82
83
82
86
85
Ekoplaza
83
82
80
78
84
About You
84
84
88
91
-
Omoda
85
87
87
-
-
Zooplus
86
86
86
89
89
Kamera Express
87
91
90
93
92
Flink
88
90
-
-
-
Crisp
89
94
99
-
-
Poiesz Supermarkten
90
93
94
98
98
Bax Music
91
96
95
97
-
Goudwisselkantoor
92
-
-
-
-
Superkeukens
93
92
93
95
95
Alternate
94
95
96
-
96
ASOS
95
97
98
-
-
Veneta.com
96
99
-
-
-
Overvecht
97
98
97
96
97
Getir
98
-
-
-
-
Megekko
99
100
100
-
-
Cameranu
100
-
-
-
-
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;