Verrassend is het niet meer te noemen. Voor het tiende jaar op rij is bol het nummer 1 retailmerk van Nederland. Door de naamswijziging is het echter niet meer het bekendste retailmerk van ons land. Wie deze editie van het Retail Merkenonderzoek naast de eerste editie legt, ziet dat een derde van de retailers uit de omzet top 100 is verdwenen. Ondanks de moordende concurrentie is er hoop voor spelers die al even mee gaan.

 

Een kleine naamswijziging kan grote gevolgen hebben voor de kracht van een merk, en daarmee voor het omzetpotentieel. Dit blijkt wederom als we de onderzoeksgegevens over het merk bol bekijken. Na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ is een deel van de consumenten in de war geraakt. Bol is door deze beslissing niet meer het bekendste retailmerk van Nederland en moet Albert Heijn en Action voor laten gaan. Op de andere 2 pijlers van merkkracht – waardering en binding – kan echter nog steeds geen enkel merk aan bol tippen. HEMA en Kruidvat worden na bol het meest gewaardeerd door het Nederlandse publiek. De sterkste band voelt men na bol met Kruidvat en Albert Heijn. Dankzij de ijzersterke...