12 jaar de Bijenkorf onder Giovanni Colauto

12 jaar de Bijenkorf onder Giovanni Colauto

Giovanni Colauto vertrekt na 12 jaar als ceo van de Bijenkorf. Onder hem sloot de keten een flink deel van de warenhuizen en werd de formule meer een premiummerk. De laatste jaren van Colauto bevond het bedrijf zich in een roerige periode. Een profiel van de Bijenkorf in 12 jaar onder de vertrekkende ceo.


Giovanni Colauto volgde in 2012 Jacob de Jonge op als topman bij de Bijenkorf. De wisseling van de wacht ging vrijwel gelijktijdig met de komst van het Britse Selfridges als nieuwe eigenaar. Met de overname en onder de nieuwe ceo koos de Bijenkorf voor een nieuwe route: de premium experience-strategie werd gelanceerd.


Deze nieuwe strategie, die vanaf 2013 werd uitgerold, hield in dat het merkenportfolio een upgrade kreeg en dat er 'first class service' moest komen. Private label ging eruit en de winkelinrichting werd vernieuwd. Ook investeerde de Bijenkorf meer in e-commerce. De gevolgen zijn al snel merkbaar. “Onze strategiewijziging wordt goed ontvangen door de klanten", aldus Colauto in 2014. "Ons filiaal in Amsterdam boekt goede resultaten. Met de...

Giovanni Colauto vertrekt na 12 jaar als ceo van de Bijenkorf. Onder hem sloot de keten een flink deel van de warenhuizen en werd de formule meer een premiummerk. De laatste jaren van Colauto bevond het bedrijf zich in een roerige periode. Een profiel van de Bijenkorf in 12 jaar onder de vertrekkende ceo.


Giovanni Colauto volgde in 2012 Jacob de Jonge op als topman bij de Bijenkorf. De wisseling van de wacht ging vrijwel gelijktijdig met de komst van het Britse Selfridges als nieuwe eigenaar. Met de overname en onder de nieuwe ceo koos de Bijenkorf voor een nieuwe route: de premium experience-strategie werd gelanceerd.


Deze nieuwe strategie, die vanaf 2013 werd uitgerold, hield in dat het merkenportfolio een upgrade kreeg en dat er 'first class service' moest komen. Private label ging eruit en de winkelinrichting werd vernieuwd. Ook investeerde de Bijenkorf meer in e-commerce. De gevolgen zijn al snel merkbaar. “Onze strategiewijziging wordt goed ontvangen door de klanten", aldus Colauto in 2014. "Ons filiaal in Amsterdam boekt goede resultaten. Met de nieuwe strategie kunnen we ons spiegelen aan grote buitenlandse warenhuizen en ook luxe merken aantrekken.”


Sluitingen

De premium experience strategie had voor het winkelbestand van de Bijenkorf grote gevolgen. De warenhuisketen ging van 12 naar 7 filialen. In 2013 werden Arnhem en Enschede al gesloten en in 2016 volgden Breda, Groningen en Den Bosch. “De winkels zijn te klein om te voldoen aan de positionering die wij nastreven”, zo legde Colauto de beslissing destijds uit. “Ons besluit is dus niet ingegeven door economische noodzaak, maar was echt een uitvloeisel van onze strategische keuze."


Die strategische keuze kwam ook tot uiting toen in het najaar van 2015 de roemruchte Drie Dwaze Dagen werden geschrapt. Colauto draaide een evenement dat al sinds 1984 werd gehouden in 1 keer de nek om. Spijt had hij allerminst: “Bij ons nieuwe imago passen geen prijsgedreven promoties. Onze focus ligt op het hoogste segment.”


In 2018 stond Colauto, bij de presentatie van de jaarcijfers, nogmaals stil bij de sluitingen en wat die de Bijenkorf hebben gebracht. “De klant bepaalt wat, waar en wanneer hij iets wil kopen. Wij willen winkelen bij de Bijenkorf bijzonder maken. We zetten in op klanttevredenheid en die is ontzettend gestegen.”


Corona

Met elk jaar goede omzet- en winstcijfers ging het de Bijenkorf onder Colauto voor de wind. De nieuwe strategie leek goed te werken en de Bijenkorf groeide onder Colauto verder uit tot het luxe warenhuis van Nederland. Maar toen kwam de coronaperiode, een klap voor alle fysieke retailers en dus ook voor de Bijenkorf. Dat de warenhuisketen met zijn koerswijziging extra had ingezet op online kwam toen goed uit. "Dan is je eerste prioriteit om klanten over te halen meer online te shoppen. Daar zijn we aardig in geslaagd", aldus de ceo. De onlineomzetten schoten met meer dan 30 procent omhoog. Ook in een crisis bleek de ingezette koers onder de ceo geslaagd.
 

Roerige periode


De laatste paar jaar is de teneur minder positief. 2023 begint met 10 personeelsstakingen op rij. Er lijkt intern iets te rommelen en dat komt even later ook tot uiting. Op het hoofdkantoor gaan 15 banen weg. De boodschap: de afdelingen kunnen efficiënter worden ingericht. Intussen vinden inmiddels staking nummer 15 en 16 plaats. De reorganisatie wordt doorgevoerd.


Die reorganisatie duurt het hele jaar en komt in fases. In oktober, na de derde ronde, staat de teller op 64 hoofdkantoorbanen en 37 geschrapte leidinggevende functies. De retailer zelf laat alleen weten dat de reorganisatie noodzakelijk is 'gezien de uitdagende retailomgeving'. Maar duidelijk is dat de financiële resultaten van de laatste jaren tot actie noopten. In 2020 en 2021 stond de retailer tientallen miljoenen in het rood, in 2022 slechts licht in de plus.


Opvolging

Stakingen en reorganisaties kenmerken daarmee het laatste hoofdstuk van 12 jaar Giovanni Colauto bij de Bijenkorf. Wat hij nu gaat doen is nog niet bekend, maar zijn opvolger is dat wel: Matthijs Visch, eerder directeur bij Patagonia. Krijgt hij de Bijenkorf weer in rustiger vaarwater?

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!