Nederlandse retailers hebben hun omzet in april met anderhalf procent zien groeien ten opzichte van een jaar eerder. Er werd 2,6 procent meer verkocht, terwijl de prijzen 1,2 procent lager lagen dan vorig jaar. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Het verkoopvolume nam voor de achtste maand op rij toe, terwijl de prijzen al sinds januari 2014 dalen. De prijzen daalden echter minder sterk dan in voorgaande maanden.
Zowel food- als non-foodretailers zagen hun omzet in april toenemen. Ze profiteerden daarbij van een positief koopdageffect, omdat die maand een dinsdag minder en een donderdag meer had dan een jaar eerder. Zonder dat effect zou er nog altijd een procent meer zijn verkocht, maar bleef de omzet gelijk aan april 2014.
Supermarkten waren met een omzettoename van 2,3 procent volledig verantwoordelijk voor de groeiende foodretail. In de non-foodretail deden vooral winkels in woninginrichtingsartikelen (7,8 procent), drogisterijen (5,1 procent) en modewinkels (1,9 procent) het goed.
Een minder goede maand was het voor consumentenelektronica (min 9,4 procent), huishoudelijke artikelen (min 8,1 procent), textielsupermarkten (min 6,2 procent) en de dhz-branche (min 3,8 procent). Deze sectoren zagen hun omzet in maart ook al flink teruglopen.
De online omzet nam volgens het CBS in april met 16,2 procent toe. De online omzetontwikkeling van multichannel retailers was daarbij ongeveer gelijk aan die van pure online players.
Reacties 0