Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, Mona Labs en Bakker Bart.
Mona
IPhone en iPad-bezitters zullen haar ongetwijfeld kennen: Siri. De persoonlijke assistent van Apple gebruikte computationele taalkunde om zijn eigenaar aanbevelingen te doen en die vervolgens ook uit te voeren. Zo kan Siri een taxi of een tafel in een restaurant reserveren. Maar Siri weet niet wanneer die leuke, maar iets te dure zomerjas in de uitverkoop gaat. Gelukkig is daar nu Mona.
Amazon zag twee medewerkers afscheid nemen om Mona tot leven te wekken. Vanuit Seattle, tevens de thuisstad van Amazon, werd door Orkun Atik en Nurettin Dag hard gewerkt aan de lancering van de winkelassistent. Na het downloaden van de app voeren gebruikers hun kleding- en merkvoorkeuren in. Mona monitort vervolgens constant of producten die in de smaak vallen in de aanbieding zijn. Wanneer dit het geval is ontvangen consumenten een update van de app. Browsen wordt volgens de ontwikkelaars daardoor overbodig. Mona haalt zijn informatie uit meer dan honderd webwinkels, waaronder die van Amazon.
IKEA
Zijn eerste volledige digitale product, zo noemt IKEA de app Lattjo. De app maakt onderdeel uit van een compleet nieuwe speelgoedcollectie van de Zweedse retailer, die is ontwikkeld op basis van inzichten uit een groot speelonderzoek. De collectie van onder meer traditionele houten spelletjes en een kookboek is bedoeld om samen spelen tussen ouders en kinderen te stimuleren. Ook wanneer zij niet bij elkaar zijn. âVia de app kan je als op afstand spelletjes met elkaar doenâ, legt business area manager childrenâs Cindy Andersen uit. Lattjo is vooralsnog onvindbaar in de applicatiewinkels: de complete collectie is pas vanaf eind dit jaar verkrijgbaar.
Bakker Bart
Niet alle retailapps komen beschikbaar in de App of Play Store voor consumenten. Zo heeft reclamebureau The Others Creativity een interne activitiecampagne ontwikkeld voor Bakker Bart, met een centrale rol voor de BartsApp. Deze app heeft als doel om alle medewerkers te verbinden, enthousiasmeren en stimuleren, schrijft MarketingTribune. Dat gebeurt door hen op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen en uitdagingen, onder meer via boodschappen van Mr. B.
De verpersoonlijking van Bakker Bart zal een hoop te vertellen hebben. De bakkerijketen is namelijk druk bezig zijn koers te wijzigen, nadat de afgelopen periode vooral in het teken stond van een hardnekkige strijd met franchisenemers. Met een nieuwe managementteam wordt hun vertrouwen teruggewonnen, ziet algemeen directeur Herbert Schalkwijk. âVooral dankzij onze focus op samenwerking en betrokkenheid.â
Reacties 0