​John Lewis gaat geld vragen voor click & collect

Klanten van John Lewis die hun online bestelling in de winkel willen afhalen moeten daar vanaf eind juli een vergoeding voor betalen. De Britse warenhuisketen gaat twee pond (2,82 euro) rekenen voor bestellingen onder de dertig pond.

John Lewis was in 2008 één van de eerste grote retailers die click & collect introduceerde. De 350 duizend orders die in dat jaar werden ontvangen groeide in zeven jaar uit tot zes miljoen. Inmiddels wordt ruim de helft van de online bestellingen in een warenhuis opgehaald.

De logistieke kosten voor het verzamelen van kleine orders, zoals een lipstock of loombandjes, rijzen echter de pan uit. Die situatie is onhoudbaar, zegt managing director Andy Street. “We beschouwen onszelf als leiders en we willen ook hierin de leiding nemen.”

Hoewel Street er vanuit gaat dat consumenten de beslissing begrijpen, leidde het op social media tot de nodige verontwaardiging. Driekwart van de Britse consumenten haalde vorig jaar dan ook wel eens een online bestelling af in de winkel. Consultancybureau OC&C voorspelt dat het aantal Britse click & collect-zendingen dit jaar met 53 miljoen zal toenemen, versus een stijging van 38 miljoen in thuisbezorgde pakketten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!