Pizzaketen Domino’s wil dolgraag nieuwe filialen openen in ons land, maar stuit daarbij op bestemmingsplannen. Dat vertelt ceo André ten Wolde in het zomernummer van RetailTrends, dat vrijdag verschijnt. “Als je dertig vestigingspunten wilt, moet je je wel op driemaal zoveel richten.”
Het is niet eenvoudig om goede locaties te vinden, stelt Ten Wolde. Bestemmingsplannen vormen de grootste barrières. Zo zijn er volgens hem gemeenten met minstens vijftien procent winkelleegstand die geen vestigingsvergunning willen verstrekken. “Die gemeenten zijn het gevoel voor de realiteit kwijt!”
Domino’s richt zich volgens zijn ceo niet op A-locaties, maar winkelcentra buiten het stadshart die goed bereikbaar zijn voor afhaallanten en waar vandaan de retailer efficiënt kan uitleveren. “Liefst in de buurt van een supermarkt. Dat is ideaal voor ons.”
Projectonwikkelaars weten Domino’s steeds vaker te vinden, omdat ze zien dat de keten groeit. Die groei vindt vooralsnog via eigen vestigingspunten plaats. Waar Subway restaurants opent in bouwmarkten van Gamma en Domino’s in het buitenland pizzapunten bij andere retailers verkoopt, doet Domino’s dat in Nederland niet. “Ik heb ook nog geen aanvraag gehad van retailorganisaties.”
Ten Wolde gaat in het zomernummer van RetailTrends ook in op een andere barrière die bij zijn groei komt kijken: het vinden van getalenteerde ondernemers die personeel kunnen aansturen en een vestigingspunt kunnen managen. Daarnaast gaat hij in op de gevolgen van het gezondheidsbewustzijn van vooral jonge consumenten. Neem een abonnement en ontvang tevens zes keer per jaar het magazine EtailTrends.
Reacties 0