'Einde van winkels is niet in zicht'

De realiteit in de detailhandel is dat in ruim tweeënhalf jaar tijd 2581 winkels zijn verdwenen. “Dat verdwijnen van winkels, en daarmee de spookbeelden van halflege winkelstraten, gaat enorm meevallen”, zegt retailstrateeg Paul Moers in De Financiële Telegraaf.

De verwachting dat in Nederland dertigduizend winkels gaan verdwijnen, weerlegt Moers in zijn boek Werk aan de Winkel 3.0. De afgelopen tien jaar zijn volgens hem zo’n vijfduizend winkels uit de voorraad gegaan, wat neerkomt op vijf procent in tien jaar. Hij verwacht dat tot 2025 op jaarbasis gemiddeld één procent van de winkels in detailhandel en dienstverlening verdwijnt. “Als we die trend extrapoleren naar 2025, dan blijven er over tien jaar in totaal 88 duizend verkooppunten over.”

Al het ‘brandhout’ verdwijnt volgens Moers uit de straten. Zo zal niemand rouwen om het verdwijnen van Schoenenreus, denkt hij. De winkels die overblijven zijn juist fijn om te verblijven, omdat mensen ontmoetingsplekken nodig hebben. “Het einde van de winkels is niet in zicht. Echt niet.”

Moers verwacht dat dit jaar in het teken zal staan van herstel. Zo zullen steeds meer online spelers fysieke winkels openen, terwijl de bevolking de komende jaren nog licht groeit en de economie aantrekt. “Dat geeft weer speelruimte voor retailers en winkelcentra.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!