De Nederlandse detailhandelsomzet is in mei iets teruggelopen vanwege de samenstelling van de koopdagen. Zonder dat effect zouden de omzet en verkopen juist zijn toegenomen ten opzichte van een jaar eerder, meldt het CBS. Dit past volgens het statistiekbureau in de trend van de afgelopen maanden, waarin de detailhandel zich overwegend positief ontwikkelde.
De maand mei telde dit jaar een donderdag minder en een zondag meer dan vorig jaar. Dat resulteerde in een omzetdaling van 1,3 procent. De prijzen lager 0,9 procent lager, terwijl 0,3 procent minder werd verkocht.
Zowel food- als non-foodretailers zagen hun omzet teruglopen. Vooral winkels in huishoudelijke artikelen deden het met een omzetdaling van liefst 11,7 procent niet goed. De omzet in deze sector loopt al geruime tijd terug. Elektronicazaken (min 4,9 procent) en kledingwinkels (min 3,9 procent) zagen hun omzet eveneens flink teruglopen. Drogisterijen en de winkels in woninginrichting behaalden daarentegen wederom meer omzet, met een toename van respectievelijk 1,6 en 5,3 procent.
De online omzet groeide in mei met 9,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is iets minder hard dan in voorgaande vier maanden, toen de groei telkens minimaal elf procent bedroeg.
Reacties 0