Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Hornbach, Scratch en Birchbox.
Hornbach
âLandelijke dekkingâ, noemt Hornbach het zelf. Het geintje wordt vaker uitgehaald door retailers die de deuren van hun webwinkel (eindelijk) openen. Zo opende Jumbo ooit zijn grootste filiaal op het strand van Scheveningen. Daar is de webwinkel immers ook toegankelijk. Datzelfde geldt voor Hornbach, dat zijn webshop met bijbehorende app heeft gelanceerd.
Klanten kunnen zowel in de webshop als app terecht om te shoppen. Daarbij kunnen klanten op dit moment 75 procent van alle beschikbare artikelen thuis laten bezorgen. De artikelen zijn voorzien van uitgebreide informatie, over onder meer de productgegevens, garantie en energielabels en soms ook een montagefilmpje. âIn de app zijn bovendien alle voorraden te bekijkenâ, zegt e-businessmanager Edward Meijers. âKortom, alle relevante informatie in een handomdraai.â
Scratch
Persoonlijke winkelassistenten op de mobiele telefoons zijn hot, zo blijkt uit initiatieven van onder meer Magic, Operator, GoButler en Fetch. De laatste in dat rijtje is Scratch, dat onlangs 3,6 miljoen dollar aan investeringen heeft opgehaald. De app wil ervoor zorgen dat klanten hun vragen over bijvoorbeeld cadeaus en kleding kwijt kunnen bij de juiste persoon. Daarvoor wordt een kort berichtje automatisch doorgezet naar een winkelexpert, die binnen 24 uur met persoonlijke aanbevelingen komt.
Wat Scratch onderscheidt van zijn concurrentie is de prijs. Want, zo belooft Scratch, de prijzen in de app liggen even hoog als bij de retailers zelf. Ook al ontvangt Scratch een percentage over elk verkocht product. Om zijn belofte kracht bij te zetten heeft de Amerikaanse startup een besteprijsgarantie, wat erop neerkomt dat gebruikers het verschil in aankoopbedrag terugkrijgen als ze binnen dertig dagen ergens anders een betere deal tegenkomen.
Birchbox
Online beautyretailer Birchbox geeft zijn mannenafdeling extra aandacht met virtual reality. Klanten die de cosmeticabox van Birchbox Man bestellen, ontvangen een cardboard viewer bij hun bestelling. Met deze cardboard viewer veranderen klanten hun smartphone in een handomdraai tot een virtual reality-bril. In een speciale Birchbox-app vinden zij vooralsnog vier videoâs waarin zij volledig om zich hen kunnen kijken.
Voor de ontwikkeling van de videoâs werkt Birchbox samen met virtual reality-specialist River. In één van de videoâs staan kijkers op een surfboard en surfen zij door een golf, waar ze in een andere video meevliegen met een helikopter. Met de videoâs wil Birchbox zijn klanten op een laagdrempelige manier laten kennismaken met virtual reality.
Reacties 0