Door Gaby Kroet
Regional sales manager Benelux van Aerohive
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van dit decennium is het Internet of Things (IoT). In 2015 zijn er naar schatting 25 miljard apparaten die virtueel via een netwerk met elkaar zijn verbonden en zo communiceren. Dit aantal breidt zich ontzettend snel uit en biedt bedrijven veel kansen.
Voor wie het even niet meer weet: het Internet of Things zijn apparaten die met elkaar en onderling communiceren, zonder de tussenkomst van de mens. Voorbeeld? Een klant staat in een pashokje met een te klein T-shirt, dat helaas niet meer in de winkel voorradig is. Met één druk op de knop kan de klant via beacontechnologie een grotere maat a. thuis laten bezorgen, b. in een andere winkel apart laten leggen of c. een mailtje laten versturen wanneer de grotere maat wél voorradig is. U begrijpt het al: in een wereld waarin het Internet of Things optimaal gebruikt wordt, zijn de mogelijkheden eindeloos.
Wat biedt het IoT u als retailer?
Enerzijds biedt het Internet of Things kansen om bestaande activiteiten en processen te optimaliseren. Bijvoorbeeld door een met internet verbonden beveiligingscamera uw pand of waardevolle spullen in de gaten houden. Anderzijds maakt het ook nieuwe productfuncties mogelijk, additionele (digitale) diensten en nieuwe verdienmodellen. IoT vermindert de bedrijfskosten en kan operationele prestaties over de gehele linie verbeteren. Aangezien al deze apparaten met elkaar communiceren via wifi, is het makkelijk te integreren met uw eigen zakelijke netwerk.
Een optimale beveiliging is hierbij van levensbelang. De Amerikaanse winkelketen Target werd gehackt nadat er een lek was gevonden in het verwarmings- en airconditioningsysteem dat werkte op het wifi-netwerk. Van veertig miljoen klanten werden de pinpas- en creditcardgegevens gestolen. Daarom rest de hamvraag: hoe bereidt u zich als retailer voor op het Internet of Things?
1. Zorg voor inzicht in uw huidige workflow en identificeer de mogelijke knelpunten binnen uw IT-netwerk. Kan uw netwerk al deze wifi-spots aan? Zijn de front- en backoffice voorbereid? En hoe zit het met de processen die momenteel nog handmatig worden uitgevoerd?
2. Onderzoek de opkomende IoT-oplossingen die u kunt gebruiken in uw netwerk. Denk hierbij aan een systeem dat de temperatuur, druk, tijd en het vochtgehalte rapporteert.
3. Bedenk wat de verbeterpunten zijn om de IoT-connectiviteit binnen uw eigen netwerk sterker te maken. Hoe zorgt u er bijvoorbeeld voor dat al uw klanten optimale toegang hebben tot het netwerk?
4. Pas de datasnelheid en bandbreedte van uw IT-netwerk aan. Hiermee voldoet u aan de datasnelheidseisen voor bijvoorbeeld video streaming. Ook moet uw netwerk al het extra dataverkeer en de IoT-apparaten van uw klanten aankunnen, zonder vertragingen.
5. Onderzoek de IoT-oplossingen voor mogelijke beveiligingsproblemen. Door te kijken naar de toepassingen van andere bedrijven, kunt u bedenken welke oplossing het beste past. Installeer ook een firewall. U beschermt uzelf niet alleen tegen hackers van buiten, maar u beschermt ook uw klanten en uzelf. De financiën van beide partijen mogen natuurlijk niet opeens op straat komen te liggen.
6. Investeer in een netwerkoplossing die controle en zichtbaarheid biedt. Zo kunt u precies zien welke toepassingen en middelen elk IoT-apparaat in real time biedt zodat u daar op kunt inspelen.
Doe uw voordeel met bovenstaande tips, want retailers die zich realiseren hoe belangrijk de implementatie en beveiliging is van IoT-apparaten, zullen merken wat een enorme aanwinst het Internet of Things is voor winkel of webshop. Niet alleen ter bevordering van de winst en ter verbetering van uw prestaties, maar ook om optimale service te bieden aan uw klant.
Reacties 0