De kwaliteit en variëteit van het aanbod in supermarkten heeft erg te leiden onder de prijzenoorlog die al geruime tijd in de sector aan de gang is. Zo heeft een gemiddelde supermarkt in Nederland tienduizend verschillende producten. In de rest van Europa is dat vaak een stuk meer. Zo bieden de supermarkten van Carrefour (onder andere Spanje, België en Frankrijk) consumenten doorgaans vier maal zoveel voedingsproducten. De supermarkten in Groot-Brittannië biedt drie keer zoveel keuze. Daarnaast is het aanbod origineler. In plaats van producten van multinationals is daar plek voor regionale producten. Carrefour koopt zijn vlees van honderden kleine boeren in Frankrijk, Albert Heijn koopt al het vleeswaar van enkele boeren uit Ierland, Argentinië en Duitsland. Carrefour heeft 40 verschillende soorten mosterd, 55 soorten olijven en 500 kazen. Albert Heijn, hier bekend als supermarkt met een groot assortiment, heeft vijf tot tien keer minder aanbod. Reden van het grote aanbodverschil is geld. Belgen zijn wél bereid om te betalen voor kwaliteit en variëteit. Het aanbod in Nederland is de afgelopen jaren veel afgenomen, mede door acties van marktleider Albert Heijn. Onder de naam Pitstop schrapte de grootgrutter 1.500 artikelen, destijds tien procent van het assortiment. Hiervoor in de plaats kwamen 1.000 andere artikelen, veelal in de categorie non-food. Illustratief is de grote opkomst van winkels die het schraalste assortiment hebben: discounters Aldi en Lidl.
Prijzenoorlog negatief voor aanbod voedsel
Gepubliceerd op 11 oktober 2005 om 00:00
Reacties 0