Ageviewers sleept Jumbo en CBL voor de rechter

Jumbo en CBL hebben afgesproken om Ageviewers niet aan te schaffen omdat het te effectief is. Dat zei bestuursvoorzitter Dirk Benschop van moederbedrijf Hollandse Exploitatie Maatschappij (HEM) in het radioprogramma Argos.

De partijen hebben volgens Benschop samen afgesproken het systeem te weren uit angst voor omzetverlies. Hij spreekt van kartelvorming en heeft een rechtszaak aangespannen tegen Jumbo en brancheorganisatie CBL. “Dat kan zomaar om honderden miljoenen gaan”, zegt Benschop tegen de Volkskrant. Jumbo en het CBL ontkennen de aantijgingen. Het systeem is volgens hen niet klantvriendelijk.

Albert Heijn wilde om diezelfde reden Ageviewers niet implementeren. Een franchiser die het systeem wel wilde gebruiken, verloor vorig jaar nog een rechtszaak van zijn franchisegever. Naast klantonvriendelijk was AH bang dat het systeem niet strookt met de Wet Bescherming Persoonsgegevens en dat klanten het als inbreuk op hun privacy ervaren.

Met het Ageviewers-systeem wordt de leeftijd van een klant bij de aanschaf van alcohol of tabak via een camera op afstand gecontroleerd. Enkele tientallen slijterijen en kleine supermarkten maken gebruik van het systeem. Ageviewers heeft tot nu toe dertig miljoen euro verlies geleden en staakt zijn activiteiten. Het verdwijnen van Ageviewers kost dertig arbeidsplaatsen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!