De drankfabrikanten richten zich ondanks klachten van overmatig alcoholgebruik bij jongeren hardnekkig op de groep jongvolwassenen (18 – 24). Daarmee gaat de branche volgens Datamonitor voorbij aan een belangrijke, welvarende groep met een ander consumptiegedrag. De ‘Midlifers’ zijn tussen de 25 – 44 en laten zich niet elk weekend vollopen. Desondanks vertegenwoordigd deze groep wel 42 procent van de markt voor alcoholische dranken (226 miljard dollar) in Europa.
Midlifers zijn geïnteresseerd in kwaliteit, waarvoor ze bereid zijn meer te betalen. Deze groep is actief bezig met de gezondheid. Overmatig drankgebruik past hier niet bij. Onder de groep blijkt dat 59 procent gezondheid belangrijk vindt en 52 procent doet er actief iets aan om die te verbeteren. Een groot deel van de Midlifers (60 procent) heeft problemen met het feit dat er in café’s veel gerookt wordt. Hierdoor kunnen café’s die roken verbieden wel eens first mover advantage kunnen hebben wat betreft het aantrekken van midlifers. Het onderzoeksbureau meldt wel dat een rookverbod misschien een negatief kortetermijneffect op de verkoop zou kunnen hebben, maar op de lange termijn een positief effect zal hebben.
Drankfabrikanten gebruiken vaak mensen van een bepaalde (jongere) leeftijd in reclame. Hierdoor heeft het product geen aantrekkingskracht op de oudere doelgroep. Daarmee neemt ook de kans dat deze groep het product gaat proberen af. Het onderzoek meldt dat drankfabrikanten blind zijn voor de feiten. Ze zouden geen adequate marketing ontplooien die gericht is op deze doelgroep. Ook realiseren de fabrikanten niet hoeveel geld ze aan deze groep zouden kunnen verdienen als ze dat wel hadden.
Drankfabrikanten negeren lucratieve groep
Gepubliceerd op 13 oktober 2005 om 00:00
Reacties 0