​Docdata doet e-commercebedrijf van de hand

Docdata heeft een akkoord bereikt over de verkoop van zijn e-commercetak. Het Amerikaanse Ingram Micro, dat zijn hoofdkantoor in Nieuwegein heeft staan, heeft 175 miljoen dollar over voor het grootste deel van het fulfilmentbedrijf. Dat heeft Docdata dinsdagavond bekendgemaakt.

Docdata is een belangrijke partner van bol.com en verwerkt dagelijks tussen de 125 en 250 duizend opdrachten van webwinkels uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Michiel Alting von Geusau blijft ook na de verkoop aan als topman.

Docdata is al sinds de beginjaren actief in de markt van e-commerce, maar ziet die nu duidelijk veranderen. ‘Waar de markt in de beginjaren vooral uit start-ups bestond zien we nu dat de markt zich verder professionaliseert en dat schaalgrootte in toenemende mate van belang is voor e-commerce dienstverleners’, zo luidt de verklaring.

Het fulfilmentbedrijf zag recent onder meer V&D en Zalando afhaken als klanten, maar verwacht de komende jaren een aantal belangrijke aanbestedingen. Daarbij zal sprake zijn van een langere contractduur dan voorheen, omdat steeds meer gevraagd wordt naar volledig geautomatiseerde oplossingen.

Door een verkoop aan Ingram Micro kan Docdata naar eigen zeggen profiteren van de omvang van het Amerikaanse bedrijf, samenwerken met professionals in veel landen en zo zijn marktpositie versterken. De directie en raad van commissarissen staan achter de verkoop, die nu wordt voorgelegd aan de aandeelhouders.

Reacties