Het verschil tussen AH, Tesco en Wal-Mart

Albert Heijn, Tesco en Wal-Mart zijn alledrie marktleider op hun thuismarkt. En alle drie de strategieën verschillen veel van elkaar. Het Amerikaanse Wal-Mart verkoopt vooral non-food producten. Food zorgt voor ongeveer twaalf procent van de omzet. Voor Wal-Mart ligt de groeimarkt bij voedingsmiddelen. De sterke merknaam en de vele klanten zorgt voor een groot klantpotentieel in de food. Het Britse Tesco schuift meer van de food naar de non-food. Naast benzine en mobiele telefonie, loopt de financiële dienstverlening als een trein. Albert Heijn valt hierbij op door de vasthoudende keuze aan food. Tesco en zeker Wal-Mart kunnen in slechte tijden terugvallen op de marges van de producten binnen de non-food. Albert Heijn kan dit niet. AH is ook niet van plan de productgroep uit te breiden. Als de winkel al iets doet met non-food, dan moet het passen in het concept van one-stop shopping. Het moet dus passen binnen het food-aanbod. De keuze is veelal terug te voeren op een praktische reden: de winkels van AH hebben te weinig vierkante meters. De winkels zijn nu al vaak vol op de zaterdag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!