Succesvolle merken verslaan concurrenten niet door zich te onderscheiden
Gepubliceerd op 15 oktober 2004 om 00:00
Veel bedrijven concurreren door het onderscheidend vermogen van hun merken te onderstrepen. Vaak is het echter beter de concurrentie te proberen te verslaan door uit te blinken op fundamentele punten als service en kwaliteit. Een goed voorbeeld is de Britse supermarktketen Tesco. De reden dat dit bedrijf concurrent Sainsbury`s in bijna alle opzichten voorbijstreeft is niet omdat Tesco zo anders opereert dan Sainsbury`s. Tesco doet alles eenvoudigweg beter. Innovatie, klantgerichtheid, marketingstrategie, motivatie van het personeel, bevoorrading, op al deze punten scoort Tesco beter dan zijn voornaamste concurrent. Tesco bewijst dat de veelgehoorde theorie dat in een uitgekristalliseerde marktomgeving anders zijn dan concurrenten de enige optie is, niet opgaat. Veelal vervallen bedrijven die zich als onderscheidend positioneren tot louter prijsconcurrentie. Het aantal aspecten waarmee merken zich kunnen onderscheiden is nu eenmaal beperkt. Als geen sprake meer is van een `unique selling proposition` overwint de onderneming die zich toelegde op verbetering van het basisproduct.
Reacties 0