Succesvolle merken verslaan concurrenten niet door zich te onderscheiden

Veel bedrijven concurreren door het onderscheidend vermogen van hun merken te onderstrepen. Vaak is het echter beter de concurrentie te proberen te verslaan door uit te blinken op fundamentele punten als service en kwaliteit. Een goed voorbeeld is de Britse supermarktketen Tesco. De reden dat dit bedrijf concurrent Sainsbury`s in bijna alle opzichten voorbijstreeft is niet omdat Tesco zo anders opereert dan Sainsbury`s. Tesco doet alles eenvoudigweg beter. Innovatie, klantgerichtheid, marketingstrategie, motivatie van het personeel, bevoorrading, op al deze punten scoort Tesco beter dan zijn voornaamste concurrent. Tesco bewijst dat de veelgehoorde theorie dat in een uitgekristalliseerde marktomgeving anders zijn dan concurrenten de enige optie is, niet opgaat. Veelal vervallen bedrijven die zich als onderscheidend positioneren tot louter prijsconcurrentie. Het aantal aspecten waarmee merken zich kunnen onderscheiden is nu eenmaal beperkt. Als geen sprake meer is van een `unique selling proposition` overwint de onderneming die zich toelegde op verbetering van het basisproduct.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!