​Kwantum rolt vernieuwde winkelformule uit

Kwantum bouwt de komende tijd meerdere filialen om naar een aangepaste formule. Die formule moet invulling geven aan de nieuwe strategie, waarin de woonketen verandert van productgedreven naar klantgericht.

De keten heeft volgens ceo Rob Berns alle belangrijke parameters in de formule aangepast, zoals software, inrichting en routing. Inmiddels zijn elf filialen omgebouwd naar de nieuwe formule. Onderdeel daarvan is een service-eiland in de winkel, waar werknemers klanten begeleiden bij het maken van een keuze. De komende jaren gaat de woonketen daarnaast meer inzetten op zijn serviceonderdeel Benesto, waarmee producten bij consumenten thuis worden geïnstalleerd.

Het is nog niet duidelijk of alle honderd Kwantum-filialen in ons land worden omgebouwd naar de nieuwe formule, zegt Berns tegen RetailNews. “Dat hangt af van de geschiktheid van de locatie. Zo zijn er vestigingen die naar een andere plek verhuizen, zodat de formule op de nieuwe locatie wordt geïmplementeerd.” Er zijn volgens hem geen plannen voor het sluiten van winkels. In België zijn alle vestigingen al omgebouwd volgens de nieuwe formule.

Kwantum begon al in 2012 met de ontwikkeling van het vernieuwde concept. “Dat zijn we sinds vorig jaar aan het testen in een aantal winkels”, aldus Berns. De lange aanloop is onder meer het gevolg van de verkoop van de winkelketen. “Daardoor konden we er ook maar weinig over communiceren.”

Kwantum is sinds afgelopen najaar in handen van Gilde Equity Management. De investeringsmaatschappij kocht de woonketen voor 28 miljoen euro van Macintosh Retail Groep. De overname baant de weg voor verdere groei, zei Berns al eerder. “Het grote voordeel van Gilde is dat er geen tekort aan geld is. Ze kunnen er zo tien tot twintig miljoen euro insteken.”

Bekijk de nieuwe Kwantum-formule op RetailWatching.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!