Door Peter Berg
Algemeen directeur van Jeans Centre en Ensign Blue
En zo zijn we alweer begonnen aan 2016. Het afgelopen jaar was weer een bewogen jaar. ‘Detailhandel Nederland’ behaalde een bescheiden omzetgroei ten opzichte van 2014, maar de pieken en dalen waren vorig jaar extremer dan ooit. En dus lezen we het gehele jaar weer de meest buitengewone teksten in de media: ‘Groot Nederlands warenhuis moet haar winkels niet meer indelen conform de opzet van de inkoopafdelingen op het hoofdkantoor’, ‘Ander groot Nederlands warenhuis voert zoveelste reorganisatie door’. Omdat men niet kan concurreren met Primark, die twintig procent lagere salarissen en respectievelijk dertig procent lagere huur betaalt. Maar ook uitspraken van retailers, die ‘het licht hebben gezien’ in het vak dat Detailhandel heet: ‘wij weten wat onze klant echt wil’ en ‘onze winkel heeft oog voor de klant’.
Terwijl deze en nog veel meer retailers (de goede uitgezonderd), tot op heden te veel intern georiënteerd zijn, zijn de buitenlandse retailers dit niet. Het oogt alsof zij (onder andere Flying Tiger, Primark, Søstrene Grene) niet alleen gewacht hebben totdat de huurprijzen naar een zeer acceptabel niveau zijn gezakt, maar ook om te zien of inderdaad veel retailers in Nederland niet in de gaten hebben dat er maar een individu het allerbelangrijkste is: de klant.
Net als in het Nederlandse voetbal, moeten we oppassen dat onze mooie retailtak niet verder wegzakt. We maken ons druk of we wel of geen ‘zwarte pieten’ in de etalage mogen plaatsen, we gaan in opstand omdat een mooi Nederlands schoenenmerk een eigen webshop begint, et cetera. In de meer professionele retaillanden zoals Engeland, Amerika en Japan, hebben ze deze discussies niet. Hun tijd spenderen ze liever aan de vraag hoe ze de klant morgen nog beter van dienst kunnen zijn.
Ik wens jullie een megasuccesvol detailhandelsjaar 2016.
Bron: RetailTrends 12
Reacties 0