Status: een modeverschijnsel

Status en de daarmee samenhangende symbolen zijn modegevoelig. De statussymbolen van straks zullen anders zijn dan die van nu. Uit onderzoek van NetPanel in opdracht van eYe blijkt dat de meeste mensen status ontlenen aan karakter (91 procent), gevolgd door kennis (81 procent). Op de derde plaats staat de levensstijl met een score van 62 procent. De negende plaats wordt ingenomen door uiterlijk en schoonheid, gevolgd door bezit.

Alle waardering voor het immateriële neemt de waarde niet weg van het materiele. In het onderzoek liep de volgende stelling mee: “Er is een trend naar status door materie. Vroeger werd het gênant gevonden om te laten zien wat je bezit, je mag nu gewoon tonen wat je hebt”. Deze stelling werd door 54 procent van de respondenten onderschreven. Maar volgens het onderzoek schaadt overdaad. Het overmatig showen van dure kleding, auto’s en sieraden wordt door 37 procent benoemt als zielig. Volgens het onderzoek heeft deze mening niks te maken met jaloezie, maar 2 procent geeft aan daar last van te hebben.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!