Het Estlandse bedrijf Starship Technologies is ervan overtuigd dat niet drones, maar zelfrijdende robots de toekomst van de pakketbezorging zijn. Dat zegt operationeel directeur Allan Martinson in het januarinummer van EtailTrends.
Starship, het bedrijf van de oprichters van Skype, maakte in november bekend te werken aan een bezorgrobot. Dat de inzet van drones de toekomst is voor de last mile, is nog lang niet zeker. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben aangegeven pas volgend jaar regelgeving te presenteren voor de commerciële inzet van drones. Tot die tijd is het verboden.
“Robots zijn niet zoals drones gebonden aan strenge regelgeving”, zegt Martinson. “Daarnaast moet je het ook maar fijn vinden dat er voertuigen in de lucht overvliegen met een lading van – zeg – twintig kilo aan andermans boodschappen.” Bovendien verwacht hij dat de last mile met robots ongeveer een cent aan elektriciteit kost. Met een winstmarge erbij is het daarmee tot vijftien keer goedkoper dan drones, aldus Martinson.
In het januarinummer van EtailTrends gaan Martinson en verschillende experts dieper in op de voor- en nadelen van drones, robots en de andere toekomstige bezorgservices. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0