'Einde aan gratis snelle bezorging'

Klanten zullen moeten betalen voor bezorging binnen een dag of op een bepaald tijdslot. Als het niet uitmaakt wanneer een pakket komt, worden de kosten niet of nauwelijks op hen verhaald. Die verwachting spreekt lector city logistics Walther Ploos van Amstel uit in De Telegraaf.

De huidige situatie is volgens Ploos van Amstel onhoudbaar, aangezien een kwart van de bezorgers voor een dichte deur komt te staan. Bovendien is het aantal ritten flink gestegen, nu pakketbezorgers ook in het weekend en de avonden bezorgen en vrijwel alle supermarktketens boodschappen tegenwoordig thuisbezorgen.

De kosten die daarbij gemaakt worden komen nu nog deels bij de transporteurs te liggen, ziet financieel analist André Mulder van zakenbank Kepler Cheuvreux. Vanwege de grote concurrentie is de service volgens hem ‘haast honderd procent’. “Ze moeten wel, ze vechten elkaar de tent uit.”

Het verdienmodel staat echter onder druk en als de e-commercemarkt straks minder hard groeit, zullen de transporteurs moeten samenwerken om bezorging op het platteland rendabel te houden. In stedelijke gebieden is het volgens de deskundigen efficiënter om met afhaalpunten te werken.

Nando van Essen, logistiek consultant gespecialiseerd in e-commerce, zei eind vorig jaar al dat het logistiek apparaat zo langzamerhand tegen zijn eigen grenzen aanloopt. Hij wees daarbij op 'gidsland' Groot-Brittannië, waar gratis verzending op zijn retour is. “Het is qua prijs gewoon niet vol te houden met deze hoeveelheden pakjes.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!