De Nederlandse detailhandelsomzet is in november met 2,2 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. De daling komt deels door een ongunstigere samenstelling van de koopdagen, zo blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag heeft gepubliceerd.
De non-foodbranche noteerde een daling van 5,1 procent, ondanks een iets hoger prijsniveau. Winkels in huishoudelijke artikelen zagen hun omzet met liefst 20,3 procent afnemen, terwijl kledingzaken 11,2 procent minder omzet boekten.
Ook de omzet in elektronicazaken (min 3,8 procent), drogisterijen (min 2,1 procent) en dhz-winkels (min 1,8 procent) liep terug. Winkels in woninginrichting vormen een uitzondering, met een omzetstijging van 3,9 procent ten opzichte van november 2014.
De foodbranche merkte ook het effect van een zaterdag minder en kwam op daling van 0,7 procent uit. Bij supermarkten was het omzetverlies 0,8 procent, waar speciaalzaken met 0,1 procent krompen.
De online omzet is in november flink verder gegroeid: een plus van 24,3 procent. Voor het eerst sinds april groeiden online pure players harder dan multichannel retailers: 25,4 procent om 22,8 procent.
Reacties 0