Mede dankzij Unilever is de margarinemarkt na een jarenlange daling langzaam uit het dal gekomen. Dankzij campagnes van Unilever hebben consumenten zich laten overtuigen dat boter op brood gezond is. Een team van twintig marketeers heeft zich ingezet om het product weer op de rails te krijgen. Door innovatie en brand stretch is dat uiteindelijk gelukt.
Naast de marktleiders Becel en Blue Band is er ook geïnvesteerd in Bertolli, Zeeuws Meisje en Croma. Ook Bona en Linera krijgen extra aandacht. De inspanningen zijn niet onverdienstelijk. In 2001 daalde de margarinemarkt met 5,5 procent. Het volgende jaar nam de markt af met 4,6 procent. In 2003 was de daling 3,9 procent. In 2004 werden de inspanningen beloond: de margarinemarkt groeide met 0,6 procent en ook voor dit jaar wordt er een toename verwacht. Met een jaarlijkse omzet van 350 miljoen euro staat margarine in de top-15 van de grootste productcategorieën van Nederland.
Unilever ziet brood in botermarkt
Gepubliceerd op 26 oktober 2005 om 00:00
Reacties 0