Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van PayPal, FutureProof Retail en Foursquare.
PayPal Commerce
Webshops hebben in steeds meer gevallen ook een app. Daar betalen via PayPal kan al een tijdje, maar echt handig was het niet. Klanten werden dan doorgestuurd naar de mobiele website, waar zij vervolgens moesten inloggen. Met PayPal Commerce hoeft dat niet meer. App-bouwers die van dit nieuwe platform gebruikmaken, kunnen een PayPal-betaalknop in de app zetten. Zo verzorgt de betaaldienst het hele afrekenproces bij betalen vanuit een app.
PayPal Commerce kan verder worden ingezet op websites en bijvoorbeeld in nieuwsbrieven. Het platform bevindt zich nog in een besloten bètafase. Het is nog niet duidelijk wanneer hij in de apps van webshops opduikt, en waar dat het eerst zal zijn.
FutureProof
In honderden vestigingen van Albert Heijn kan je al een tijdje met je mobiel boodschappen doen. De Appie-app vervangt daarbij de traditionele handscanner, al moet je nog wel afrekenen bij een betaalpaal. FutureProof Retail komt nu met een mobile-only winkelapplicatie, die consumenten in staat stelt de aankopen ook af te rekenen met hun toestel. Het hele winkelproces vindt daarmee op de smartphone plaats: klanten komen binnen, openen de app, scannen hun boodschappen via hun smartphone en rekenen deze vervolgens ook in de app af.
De ontwikkelaar uit New York wil zijn concept in de toekomst uitrollen naar andere winkelconcepten. Ze zijn echter gestart in supermarkten, omdat dat de drukste sector is en veel terugkerende klanten kent. Dit moet consumenten de kans geven om te wennen aan het systeem. Momenteel wordt de app getest door twee supermarkten in Californië en een modewinkel in Hongkong. De app, die beschikbaar is voor iOS en Android, wordt eind deze maand gedemonstreerd tijdens de National Grocerâs Association Show in Las Vegas.
Foursquare
Foursquare kennen we toch vooral als sociaalnetwerksite, waar gebruikers kunnen inchecken op plaatsen om punten en badges te verdienen. Het platform heeft zijn horizon nu verbreed dankzij een samenwerking met Delivery.com. Gebruikers kunnen in de Foursquare-app op zoek naar restaurants of andere partijen die bezorgen via Delivery.com en direct hun bestelling plaatsen. Vervolgens worden gebruikers naar de app van Delivery.com gestuurd om de order te bevestigen en deze af te rekenen.
De integratie van beide apps is mogelijk gemaakt door m-commerce platform Button. Zij werken ook samen met partijen als Uber, Airbnb en Ticketmaster. Eerder ging Foursquare al samenwerkingen aan met Seamless en DeliveryHero. De samenwerkingen met de verschillende bezorgdiensten moeten er voor zorgen dat Foursquare de concurrentie aan kan met Yelp. Zij verzorgen on-demand voedselbestellingen in samenwerking met Eat24.
Reacties 0