Retailomzet krimpt door ongunstige koopdagen

De Nederlandse detailhandelsomzet is in januari teruggelopen door een ongunstigere samenstelling van koopdagen. De omzet daalde met 1,8 procent, terwijl het volume met 2,5 procent kromp.

Januari telde dit jaar een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Koopdaggecorrigeerd groeide de omzet van de detailhandel licht, zo maakt het CBS dinsdag bekend.

Zowel de food- als non-foodbranche zag de omzet in januari teruglopen. Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten 2,5 procent minder omzet, waar winkels in non-food met 2,3 procent krompen. In beide branches kromp het volume nog sterker: respectievelijk 3,3 en 3,6 procent.

Vooral winkels in huishoudwaren deden het slecht in januari, met een omzetkrimp van 11,8 procent. De omzet van elektronicazaken liep met 5,4 procent terug, waar mode- en doe-het-zelfzaken een krimp van respectievelijk 2,3 en 0,9 procent noteerden. Alleen drogisterijen (0,1 procent) en winkels in woninginrichting (0,8 procent) boekten een omzetgroei.

De online omzet groeide in januari met 21 procent. Pure online players deden het daarbij beter dan multichannel retailers met een omzetgroei van 26 procent om zestien procent ten opzichte van een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!