De komende tien jaar verdwijnen twee- tot vierhonderd supermarkten door de groeiende populariteit van online boodschappen doen. Dat stelt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel tegenover Nieuwsuur. “Maar er verdwijnen geen banen, die verplaatsen zich naar de magazijnen waar de orders worden verzameld.”
Ongeveer één procent van alle boodschappen wordt momenteel online besteld, stelt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot. De online markt groeit echter met twintig tot dertig procent per jaar. “Dus dat aandeel zou over tien jaar wel eens zeven procent kunnen zijn.”
ABN AMRO stelde vorige maand al dat de onlineboodschappenmarkt een miljardenbusiness wordt. Waar vorig jaar nog 389 miljoen euro omzet online werd geboekt, zal dat in 2025 volgens de bank zo’n 3,7 miljard euro zijn.
Ploos van Amstel wijst erop dat online boodschappen doen tot onnodige verkeersdrukte en milieuvervuiling leidt als supermarkten niet efficiënter gaan bezorgen. Ze moeten de boodschappen met hetzelfde voertuig bezorgen, vindt hij. Albert Heijn voelt daar echter niets voor, omdat klanten de flexibiliteit van bezorging belangrijk vindt. “Bovendien zijn onze bezorgauto's nu al voor het grootste deel gevuld”, aldus Selma Postma, general manager AH Online.
De digitalisering zal volgens ABN AMRO de komende jaren een grote invloed hebben op het supermarktlandschap, waarbij vooral middelgrote filialen in de gevarenzone zitten. Albert Heijn denkt desondanks dat zijn totale winkelbestand blijft groeien. “We zien dat klanten graag in de winkels blijven komen, omdat ze het leuk vinden om boodschappen te doen en graag een praatje maken.”
Reacties 0