Appdate: Zalando, Spott en Stocard

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Zalando, Spott en Stocard.

Zalando
De online shopping community Zalando Lounge is al vier jaar actief in ons land, maar had nog een eigen app. Daar komt nu verandering in. Zowel in Nederland als in België is een iPhone-app voor de online outlet gelanceerd.

Via Zalando Lounge ontvangen geregistreerde leden kortingen tot zeventig procent op exclusieve merk- en designerartikelen. Zalando Lounge plaatst een aantal promoties per dag, die drie dagen geldig zijn. Nu zijn die koopjes dus ook via smartphone en tablet te bekijken en aan te schaffen. Een Android-versie volgt snel, laat het concern weten.

Spott
Zowel het overhemd van de presentator van Belgische kookprogramma’s als de snijplank waarop hij de groenten snijdt zijn binnenkort met één druk op de knop te koop. De grootste publieke en commerciële zender van België, VRT en VTM, werken namelijk mee aan de app Spott. Die app maakt het mogelijk alles wat je op tv ziet aan te schaffen. De app heeft hiermee naar eigen zeggen een wereldprimeur.

Via geluidsherkenning hoort Spott welk programma je aan het kijken bent. Voorlopig wordt de app getest met kookprogramma’s, maar VRT en VTM willen hem voor veel meer programma’s uitrollen. In Nederland lanceerde Shazam eerder al een dienst waarmee producten in Nederlandse reclame-uitingen shoppable zijn.

Stocard
Klantenpasjes, vrijwel iedere retailer biedt ze aan. En omdat ze vaak gratis zijn, worden ze doorgaans wel aangenomen. Het gevolg: consumenten lopen met een zware portemonnee vol pasjes op zak en weten niet meer van wie ze nou wel of niet al zo’n ding gekregen hebben. Stocard lost dat op door de klantenkaarten te digitaliseren.

De app scant de barcode en het klantnummer van fysieke kaarten en zet ze overzichtelijk bij elkaar. De database van Stocard bestaat uit zo’n tweehonderd winkelketens, waaronder Kruidvat, Albert Heijn en IKEA. Een pasje toevoegen van een winkel die niet in de database staat kan ook, al moet je dan zelf de afbeeldingen toevoegen waaraan je hem kunt herkennen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!