Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Bloey, Rakuten en DPD.
Bloey
De meeste apps richten zich op online shoppen, maar nu is er een die consumenten juist terug naar de fysieke winkel moet lokken. De oprichters van Bloey vonden het jammer dat de gezelligheid van het shoppen verloren ging door de verschuiving naar online. Daarom bedachten ze een loyaliteitsprogramma, dat klanten beloont voor aanwezigheid in winkelgebieden.
Consumenten kunnen tegoed opsparen door Bloey te installeren en naar bij de app aangesloten winkelgebieden te gaan. Via beacons staat de app voortdurend in verbinding met het gebied, waarmee punten gespaard kunnen worden. De beacons zijn zowel gekoppeld aan winkels als aan het gebied. Bij de winkels worden ze beloond voor aankopen, daarbuiten voor de aanwezigheid in het winkelcentrum. De uitrol van Bloey is gratis voor winkeliers en later dit jaar beschikbaar voor zowel iOS- als Android-toestellen.
Rakuten
Bezorgdiensten willen steeds flexibeler worden, en daar bezorgen waar de consument op dat moment is. Ook als die op de golfbaan staat. De Camel Golf Course in Tokio maakt dat in samenwerking met Rakuten mogelijk. Op de Japanse golfbaan kunnen golfers drankjes en snacks laten afleveren terwijl ze een balletje slaan.
Golfers kunnen hun bestelling plaatsen via de app Sora Raku van Rakuten. Een paar minuten later wordt die per drone afgeleverd op de baan. De golfbaan heeft verschillende bezorgpunten en de drone zoekt naar het punt dat het dichtstbij de klant is. De golfer ontvangt een berichtje als hij zijn bestelling kan ophalen. Bij succes wil Rakuten de dienst uitbreiden naar andere golfbanen.
DPD
De Duitse bezorgdienst DPD wil zijn klanten meer controle geven over hun pakketbestellingen. Dat doet het concern met zijn nieuwe app 'Your DPD'. Klanten kunnen daarmee een eigen profiel maken, hun bezorgvoorkeuren instellen en bestellingen volgen.
De app kan ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat bezorgers bepaalde tijden vermijden en klanten te laten kiezen wat ze willen als ze niet thuis zijn. Kiezen bij welke buur het pakketje bezorgd wordt, bijvoorbeeld, of een foto van een zelfgekozen veilige plaats uploaden waar het pakketje kan worden neergelegd. Your DPD is beschikbaar voor zowel Apple als Android en werkt ook op de Apple Watch.
Reacties 0