Tijdens het congres Consumententrends 2006 gaf Edgar Keehnen inzicht in de 50-plus markt in Nederland. Onder de titel ‘Mature Marketing: Nieuwe marketing voor de oudere consument’ stelt Keehnen dat de 50-plus markt anders is omdat de doelgroep onderling sterk verschilt, het gedrag niet met elkaar te vergelijken is en dus de marketing voor de 50-plus markt op een speciale manier moet worden aangepakt. Zo verschillen de behoeften binnen de 50-plusmarkt sterk naar mate de leeftijd stijgt.
Wat de gehele 50-plus markt wel met elkaar gemeen heeft is de hoge gemiddelde welgesteldheid en de veelal in overvloed aanwezige vrije tijd. En in 2030 zal het aantal 50-plussers gegroeid zijn tot 7,1 miljoen. Daarbij is het besteedbare inkomen van de 50-plus gelijk aan die van 50-min. Maar het geld zit met een gemiddelde eigen vermogen van 120.000 euro bij de 50-plussers.
Er zijn ook een aantal belangrijke verschillen tussen de 50-plus en de 50-min markt. Zo veranderen zaken als verstand, concentratie en emotie tijdens het ouder worden. De verschillende generaties hebben verschillende waarden. Neem nou de baby boomers, die waarden als rechten, ontspanning, uitgeven en individu hoog in het vaandel hebben. Die verschillen grotendeels met de waarden van de vooroorlogse generatie: plichten, inspanning, sparen en groep.
Daarom onderstreept Keehnen het belang van een marketingbenadering die rekening houdt met de verschillende aspecten van de (grote) 50-plus markt.
De 50-plus markt in Nederland
Gepubliceerd op 4 november 2005 om 00:00
Reacties 0