Door Tiziana Mercuri
Accountmanager bij DOBIT
De nieuwe âdigitale generatieâ van Spar supermarkten van Colruyt Group is een feit. De vernieuwde buurtsupermarkt is ingericht om het winkelen zo aangenaam mogelijk te maken en op verschillende plaatsen ondersteunt digitale communicatie de winkelbeleving.
Vernieuwd winkelconcept
âZoân twee jaar geleden zijn we gestart met een grondig imago-onderzoek. We wilden onze positionering in de markt verscherpen, onze doelgroep opnieuw in kaart brengen en ook onze strategie voor de komende jaren bepalenâ, vertelt Kristof De Nayer, verantwoordelijke operationele marketing bij Retail Partners Colruyt Group. âOp basis van deze input hebben we onder meer een nieuw winkelconcept uitgewerkt dat perfect aansluit bij de noden en verwachtingen van onze doelgroep.â
In dit nieuwe, of beter gezegd vernieuwende winkelconcept was ook ruimte voor digitale communicatie. âWe waren ervan overtuigd dat we het digitale wilden integreren in ons concept, maar wisten alleen niet goed hoe. Toen we een presentatie van DOBIT over Schoenen Torfs bijwoonden, vielen de puzzelstukjes in elkaar: dit was wat we nodig hadden. We hebben dan ook gevraagd hoe digitale communicatie binnen ons concept zou passen.â
Digitaal concept
Op basis van duidelijk omschreven doelstellingen zijn een aantal digitale concepten uitgewerkt. Deze concepten ondersteunen één voor één de warme en persoonlijke aanpak van Spar. Zo is er een welkomstscherm bij de ingang waar onder meer medewerkers worden voorgesteld en de schermen aan de versafdelingen geven meer achtergrondinfo over de herkomst en kwaliteit van de producten.
Daarnaast pakt Spar uit met een interactieve receptenmachine. De receptenmachine geeft standaard enkele suggesties en daarnaast kunnen klanten ook zelf recepten opzoeken op basis van hun voorkeuren. Klanten kunnen de recepten mailen of de QR-code scannen om vervolgens de juiste ingrediënten te kopen. Het leuke hierbij is dat het âKookmagazineâ van Spar extra in de kijker komt te staan, want ook daar komen deze recepten aan bod.
Wat brengt 2016?
Recent zijn de klanten opnieuw bevraagd. Met de aanbevelingen die hieruit voortkomen, worden verbeteringen aangebracht. Op deze manier ontstaat er een finaal concept, dat werkt voor zowel Spar als de klanten.
âHoewel het voor de klanten nog een beetje wennen is, zijn de eerste reacties allemaal heel positiefâ, stelt De Nayer. Het hele project wordt grondig geëvalueerd om de nodige aanpassingen door te voeren en te testen. âZodra alle puntjes op de i staan willen we alle Spar winkels in België inrichten naar dit concept.â
Reacties 0