'Traditionele ondernemer legt het loodje'

Branchevereniging Mitex voorziet dat de traditionele ondernemer binnen vijf jaar het loodje legt. Deze ondernemers sluiten hun ogen voor ontwikkelingen in de mode-, schoenen- en sportbranche. Mitex en het HBD hebben het afgelopen halfjaar een kwalitatief onderzoek hiernaar gehouden.

Mitex-voorzitter Jan Meerman doet een oproep aan alle ondernemers: “Zij die niet willen samenwerken, de leverancier als tegenstander zien, geen gebruik maken van ICT-mogelijkheden en denken dat branchevervaging aan hun deur voorbij gaat, voorspel ik geen lange toekomst. Spring je niet in op deze ontwikkelingen, dan krijg je het uiterst moeilijk. Ik zie het als taak voor Mitex om deze ondernemers hiervan bewust te maken en te stimuleren in actie te komen. Neem contact op met je leverancier of retailorganisatie en maak samen afspraken om beide meer rendement te behalen. Of ga bijvoorbeeld franchisen.”

Uit het onderzoek blijkt dat het totale aantal bedrijfsnamen in winkelstraten afneemt, maar het aantal filialen per ondernemer stijgt door onder andere verdergaande filialisering van grote ketens. Het totaal aantal zelfstandige ondernemers in de mode-, schoenen- en sportbranche neemt af. Er zal meer verticaal samengewerkt moeten worden om o.a. de omloopsnelheid te vergroten. Dit is noodzakelijk voor een beter rendement. Verder dreigen binnensteden met meer dan 90.000 inwoners steeds meer zelfstandigen te verliezen. Internationale ketens en filialen spelen dan een nog dominantere rol op A1-locaties. Een andere onderzoeksconclusie is dat lifestylebenadering een nog grotere rol gaat spelen om consumenten tot aankopen te verleiden. Dit betekent dat ondernemers moeten overwegen ook branchevreemde producten aan te bieden om te voldoen aan de wens van de consument, aantrekkelijk te blijven en te zorgen voor een voortdurende ‘verversing’ van en daardoor traffic naar de winkel. Branchevervaging wordt zo een kans.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!