​Bol.com blijft sterkste merk van boekensector

​Bol.com blijft sterkste merk van boekensector

Bol.com is opnieuw uitgeroepen tot het sterkste merk van de Nederlandse boekensector. Net als in de drie eerdere edities voert de Ahold-dochter de ranglijst van het Boekensector Merkenonderzoek aan, waarvoor 1100 Nederlanders zijn ondervraagd door Henrik Beerda Brand Consultancy.

Bol.com heeft van alle onderzochte merken de hoogste groeiverwachting. De toekomst van boekwinkel eci.nl is volgens het onderzoeksbureau een stuk minder rooskleurig. Het imago van de in 2014 doorgestarte concept blijft dalen en de groeikansen worden als minimaal bestempeld.

Dick Bruna en Kinderboekenweek zijn na bol.com de sterkste merken in de boekensector. Bruna en Primera staan op de vijfde en negende positie. De twee winkelketens staan echter niet in de top tien van merken met de hoogste groeiverwachting.

De onderzochte merken zijn sinds 2014 gemiddeld met vier procent gestegen. “Met de imagogroei kan de boekensector uit de jarenlange malaise komen als de primaire aandacht wordt gericht op de bestaande topmerken”, aldus merkadviseur Henrik Beerda. Daarbij verwacht hij vooral veel van ‘schrijverskanonnen’ als Carry Slee, Saskia Noort en Maarten ’t Hart.

Ook is Beerda positief over het verkoopkanaal. “De oude retailmerken De Slegte, Donner en Van der Velde staan weer op hun voetstuk na het faillissement van het voormalige moederbedrijf Polare”, stelt hij.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends