​‘Chaos door niet-geregistreerde alcoholverkoop’

​‘Chaos door niet-geregistreerde alcoholverkoop’

De naleving van de Drank- en Horecawet komt ernstig in het geding als winkels hun klanten een drankje mogen aanbieden. Dat stelt de SlijtersUnie, die dinsdag procedeert tegen gemeenten die experimenteren met mengvormen tussen retail en horeca, in het Algemeen Dagblad.

Momenteel zijn er zeventigduizend geregistreerde adressen waar alcohol wordt verkocht en geschonken, zegt voorzitter Ron Andes van de branchevereniging. De overheid kan daar al nauwelijks controleren of de wet goed wordt nageleefd, stelt hij. "Dat wordt alleen maar erger als er nog meer, niet-geregistreerde verkooppunten bij komen."

De juridische strijd tussen slijters en gemeenten is een gemiste kans, zegt retailkenner Carin Frijters. “Je kunt als slijter ook denken: ‘mooi dat mijn product ook op andere plekken onder de aandacht komt.’” Ook Koninklijke Horeca Nederland en brancheorganisatie INretail zijn voorstander van de proef. De Raad Nederlandse Detailhandel is wel voor blurring, maar zonder alcohol.

De SlijtersUnie maakte vorige maand bekend aangifte te doen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om stopzetting van de blurringproef te eisen. Het experiment is volgens de brancheorganisatie ‘opzettelijke uitlokking van overtreding van de Drank- en Horecawet’. De unie deed eerder al aangifte tegen verschillende individuele deelnemende gemeenten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!