De moderne stadsbewoner tuiniert graag in de vensterbank of op het balkon. Maar het ontbreekt hem aan kennis en tuincentra liggen vaak te ver weg. In het Zwitserse Zürich trekt VEG and the City juist deze consument met groene vingers naar zijn webshop of zijn conceptstores, zo lezen we in het zomernummer van RetailTrends. Zo zien die conceptstores eruit.
VEG and the City begon in 2009 met de verkoop van planten en groenten in potten en voegde daar later biologische zaden en planten aan toe. Ongania spreekt zelf van een breed en voortdurend wisselend assortiment, waarbij klanten zelf hun handen uit de mouwen kunnen steken. âZelf je bloemen binden of zelf met je handen in de tuinaarde. Je moet hier een woonkamergevoel krijgen.â
VEG and the City is een afgeleide van de bekende Amerikaanse tv-serie Sex and the City. âDaar draait het om mooie dingen midden in de stad. Dat willen wij ook uitstralenâ, aldus oprichter Gudrun Ongania in RetailTrends.
VEG and the City beschikt momenteel over twee winkels in Zürich, en daar komt er deze zomer nog één bij. Bij de huidige conceptstores ligt de focus op groente en eetbare bloemen en zijn snijbloemen ondergeschikt. In de nieuwe winkel worden die rollen omgedraaid.
Ongania gaat met haar winkels in de winkelstraten van Zürich de strijd aan met de grote tuincentra aan de rand van de stad. âDaar hebben ze de term âurban gardeningâ natuurlijk ook ontdektâ, aldus de oprichter. Het voordeel ten opzichte van deze grotere retailers is dat VEG and the City âechtâ kan adviseren, zegt Ongania. Daarnaast heeft de moderne stadstuiner volgens haar geen rijbewijs en wil hij geen planten in de tram meezeulen. âBovendien trekken wij veel mensen die anders sowieso niet naar het tuincentrum gaan.â
Reacties 0