De Nederlandse detailhandel heeft in mei 0,4 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de koopdagen viel de omzet echter hoger uit, meldt het CBS.
Mei telde dit jaar een vrijdag en zaterdag minder en een maandag en dinsdag meer dan in 2015. Door die ongunstige samenstelling liep het verkoopvolume met 0,7 procent terug. Zowel winkels in food als non-food boekten een omzetverlies van een procent, terwijl de online omzet opnieuw flink toenam.
Supermarkten boekten in mei 1,4 procent minder omzet dan een jaar eerder. De omzet van speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk.
De kledingbranche was een positieve uitschieter, met een groei van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook de omzet van winkels in woninginrichting (vier procent) en dhz-zaken (2,4 procent) zetten meer om, in lijn met de afgelopen maanden. Drogisterijen noteerden een plus van één procent. Winkels in consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen zagen hun omzet met respectievelijk tien en elf procent teruglopen ten opzichte van 2015.
De online omzet kwam in mei liefst 26,5 procent hoger uit dan een jaar eerder, waar in april nog een groei van veertien procent werd geboekt. Online pure players en multichannel retailers zagen hun online omzet ongeveer even hard toenemen.
Reacties 0