Van der Valk kampt langs de snelweg met groeiende concurrentie van Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn opent dit jaar zes winkels in tankshops van BP en Jumbo wil meer restaurants van La Place openen langs snelwegen. Dat zegt merkenstrateeg Paul Moers in Het Financieele Dagblad.
Horecafamilie Van der Valk is betrokken bij een overnamebod van investeringsmaatschappij Gr8 Investments op de Nederlandse tak van Autogrill. Deze Italiaanse branchegenoot is met achttien vestigingen langs de snelweg in Nederland, waaronder veertien onder de vlag van AC. Het bod wordt momenteel door Autogrill intern besproken.
AC werkt de laatste jaren veelvuldig samen met retailketens als Burger King, Starbucks en Domino’s Pizza. De voormalige restauranttak van Albert Heijn is volgens directeur Jan Willem Grievink van Foodservice Instituut echter met zijn eigen uitstraling, aanbod en voorzieningen ‘in de jaren zestig, zeventig blijven hangen’. “Ik denk dat Autogrill nu zijn knopen telt en de boel verkoopt.”
Van der Valk kan met de overname zijn marktpositie langs de snelweg relatief snel versterken. Maar de strijd met Jumbo en Albert Heijn om de gunst van de wegforens is volgens Moers nog niet gestreden. Zo moet Van der Valk niet de fout maken om verschillende formules te voeren, stelt hij. “Blijf bij je eigen formule. Die is krachtig genoeg.”
Reacties 0