De Nederlandse detailhandelsomzet is in juli met 0,9 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De verkopen namen met 1,1 procent toe. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen valt de groei nog hoger uit. Juli telde dit jaar namelijk een zaterdag en zondag meer en een woensdag en donderdag minder dan in 2015.
Zowel food- als non-foodretailers maakten in juli een groei door, van respectievelijk één en 0,8 procent. In de foodsector deden speciaalzaken (3,1 procent) het beter dan supermarkten (0,6 procent).
Winkels in bovenkleding vormen de uitschieter in de non-foodsector, die in het tweede kwartaal nog met 0,4 procent kromp. Moderetailers realiseerden een omzetgroei van 7,9 procent. Alleen doe-het-zelfretailers kwamen daar met een groei van 5,1 procent in de buurt. Winkels in woninginrichting en drogisterijen plusten met respectievelijk 0,7 en 0,1 procent, na flinke groeicijfers een maand eerder. Elektronicazaken stonden in juli 4,1 procent in de min, ten opzichte van een jaar eerder.
De online retailomzet nam met zestien procent toe. Pure players (negentien procent) deden het opnieuw beter dan multichannel retailers (dertien procent).
Reacties 0