De Amsterdamse Beethovenstraat krijgt als eerste Nederlandse winkelstraat een Shopping Street Innovation Lab. Hierbij kunnen consumenten in verschillende winkels kennismaken met technologische retailinnovaties.
Het innovatielab is een initiatief van de winkeliersvereniging in de Beethovenstraat. Onder de innovaties zijn onder meer een VR-bril bij een reisbureau, een etalage met bewegende beelden bij een juwelier en een bodyscan bij een modewinkel. “Winkelstraten zoals die van ons moeten innoveren om bestaansrecht te houden en ook in de toekomst klanten te blijven trekken”, aldus Ruud Strootman van de winkeliersvereniging.
De innovaties worden een jaar lang getest bij verschillende winkels in de straat. Retailers in de straat delen hun ervaringen en meten het effect ervan op het koopgedrag. De organisatie deed een oproep aan gemeenten, winkelketens en opleidingen om partner te worden van dit vernieuwende concept. Een aantal bedrijven en opleidingen heeft inmiddels toegezegd de Beethovenstraat te willen ondersteunen met hun kennis en innovaties.
Reacties 0