Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Tesco, H&M en Jumbo.
Tesco
Nagenoeg iedere klant heeft wel een smartphone, laat staan een e-mailadres. Toch is de papieren bon nog vaak de enige optie die veel supermarktketens bieden. Tesco brengt daar nu als eerste grote retailer in het Verenigd Koninkrijk verandering in. De winkelketen test in Harlow een systeem waarbij de bongeschiedenis in een app wordt opgeslagen.
In de pilotwinkel kunnen consumenten hun smartphone langs een sticker op een speciale terminal halen. De terminal stuurt het digitale bonnetje dan direct naar de vooraf geïnstalleerde app. Consumenten kunnen zo alle bonnetjes op één plek opslaan. Ze hoeven daarbij niet bang te zijn dat Tesco al die informatie gaat gebruiken voor marketingdoeleinden. De test loopt inmiddels al een aantal maanden en wordt volgende maand afgerond.
H&M
Het is de droom van iedere retailer: je eigen emoticons. In ieder geval die van H&M dan. De Zweedse modeketen heeft als opwarmertje voor de H&M x Kenzo-collectie eigen emoji’s gelanceerd. Dat zijn kleine afbeeldingen die je kunt gebruiken tijdens het chatten via bijvoorbeeld WhatsApp of Facebook. Voorbeelden van emoji’s zijn de Kenzo-tijger, maar ook echte mode-items ontbreken niet. Verder is het mogelijk om het Kenzo-lettertype te gebruiken. Het enige wat je moet doen is de app Emotikenzo downloaden.
Jumbo
Klanten van Jumbo Kok in Deventer kunnen een app downloaden die hen meer informatie geeft over de producten in de schappen. Zo zien zij onder meer met welk graan het brood is gemaakt en krijgen ze receptsuggesties bij bepaalde voedselproducten, schrijft De Stentor. Zo wil de supermarkt de winkelbeleving verhogen en klanten bewuster maken van de keuzes die zij kunnen maken in de winkel. De app werkt met behulp van van beacons, die op een aantal plekken in de winkel hang en de reis die de klant door de winkel maakt monitoren. Zo weet de app altijd waar de klant zich bevindt en hen relevante informatie geven.
Of de applicatie in meer vestigingen van de supermarktformule wordt uitgerold is nog niet bekend. Het hoofdkantoor van Jumbo staat achter het initiatief van de vestiging in Deventer en houdt de resultaten van de app in de gaten. In Veghel zitten ze niet stil, zo werd vorige week wel duidelijk. Om de vernieuwde app met scanfunctie onder de aandacht te brengen, werd een bushokje omgetoverd tot heuse supermarkt.
Reacties 0