Rampenintroducties merken

In de Verenigde Staten probeerde een ondernemer onder de merknaam Hurricane kleding op de markt te brengen, waarna de orkaan Katrina voor een catastrofe zorgde. Nederland kent soortgelijke mislukte introducties.

Zo verliep de kennismaking met het Chinese automerk Landwind (2005) verre van vlekkeloos. Net na de introductie kwamen verschillende organisaties met vernietigende testrapporten. De introductie van Omo Power (1994) werd door Unilever groots aangepakt. Door middel van de mangaantechnologie zouden vlekken pas echt verdwijnen. Concurrent Procter & Gamble kwam al gauw met foto’s van kleding, zwaar beschadigd door te wassen met het nieuwe goedje. De verkoop stagneert, Unilever ontkent. Dat alcoholvrij bier geen toekomst kende, leek in het begin anders. De introductie van Buckler Light (1989) verliep voorspoedig. Totdat cabaretier Youp van ’t Hek in zijn eindejaarsconference Buckler met de grond gelijk maakt: ‘Wie is hier een Buckler-lul?’. De schade was rond de 180 miljoen euro voor Heineken, de producent van het biertje.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!