Sinds de digitalisering nemen steeds meer fabrikanten hun kans waar om de consument beperkingen op te leggen. Het eerste grote voorbeeld waarbij een fabrikant te ver ging, is al bekend: Sony met hun digitale kopieerbeveiliging.
Voor het digitale tijdperk konden klanten hun boeken naar believen uitlenen en kopiëren. Net als het cassettebandje of lp’s die zonder belemmeringen doorverkocht, gekopieerd of uitgeleend konden worden. Met de komst van de compact disk (cd) en digitale videodiscs (dvd) is dat alles veranderd. Men moet tegenwoordig blij zijn als de gekochte waar het op alle afspeelmachines het doen. Regiobepalingen werpen drempels op. Net als de wedloop tegen kopieerders waardoor fabrikanten zo snel mogelijk met nieuwe technieken komen die nog niet kopieerbaar zijn. En waar de consument maar weer nieuwe (aanvullende) software en besturingssystemen voor dient te installeren om ze goed te kunnen afspelen. En dat alles in de strijd tegen de criminele organisaties om hun kopieeractiviteiten te belemmeren. Terwijl deze organisaties net zo snel mee-ontwikkelen als de industrie. Alleen de consument is de pineut en wordt meer en meer geconfronteerd met een alsmaar afnemende gebruikersvrijheid.
Digitale klant geen koning
Gepubliceerd op 18 november 2005 om 00:00
Reacties 0