Digitale klant geen koning

Sinds de digitalisering nemen steeds meer fabrikanten hun kans waar om de consument beperkingen op te leggen. Het eerste grote voorbeeld waarbij een fabrikant te ver ging, is al bekend: Sony met hun digitale kopieerbeveiliging.

Voor het digitale tijdperk konden klanten hun boeken naar believen uitlenen en kopiëren. Net als het cassettebandje of lp’s die zonder belemmeringen doorverkocht, gekopieerd of uitgeleend konden worden. Met de komst van de compact disk (cd) en digitale videodiscs (dvd) is dat alles veranderd. Men moet tegenwoordig blij zijn als de gekochte waar het op alle afspeelmachines het doen. Regiobepalingen werpen drempels op. Net als de wedloop tegen kopieerders waardoor fabrikanten zo snel mogelijk met nieuwe technieken komen die nog niet kopieerbaar zijn. En waar de consument maar weer nieuwe (aanvullende) software en besturingssystemen voor dient te installeren om ze goed te kunnen afspelen. En dat alles in de strijd tegen de criminele organisaties om hun kopieeractiviteiten te belemmeren. Terwijl deze organisaties net zo snel mee-ontwikkelen als de industrie. Alleen de consument is de pineut en wordt meer en meer geconfronteerd met een alsmaar afnemende gebruikersvrijheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!