Het aantal Wereldwinkel-vestigingen in Nederland is de afgelopen vier jaar gedaald van vierhonderd naar 330. De winkels hebben te kampen met concurrentie van supermarkten en de moeilijke retailomstandigheden in het algemeen, schrijft BNR.
De meeste Nederlandse supermarkten verkopen inmiddels fairtrade-producten en verkopen er bovendien steeds meer. Zo steeg de omzet van Fair Trade Original in supermarkten vorig jaar met 28 procent. Bovendien houden de ‘stuwende krachten’ die aan de basis stonden van De Wereldwinkel er geleidelijk aan mee op, voegt bestuurslid Albert Hebels van Wereldwinkels Nederland toe.
De Wereldwinkels maakten in 2011 en 2012 voor het eerst verlies. In 2013 werd een vernieuwing van de formule aangekondigd, als reactie op de dalende omzetten. Ongeveer een jaar geleden liet de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels bovendien weten meer in te zetten op online. Daarvoor werd onder meer Maikel Rondon als nieuwe directeur aangesteld, die veel ervaring heeft in retail en e-commerce.
Reacties 0