Modeketen Friday alweer ter ziele

Modeketen Friday alweer ter ziele

Friday trekt zijn retailformule terug van de Nederlandse markt. Drie winkels worden omgebouwd naar de formule van moedermerk CKS, laat een woordvoerder weten aan RetailNews.

Het van oorsprong Belgische merk werd eerder dit jaar nog geïntroduceerd in ons land in de voormalige panden van Superstar, als spinoff van CKS. Friday wijt het snelle vertrek aan een ‘mismatch tussen het introverte merk en de te commerciële ligging van de ex-Superstarpanden’. Ook de marktomstandigheden in het ‘bewogen retailjaar 2016’ speelden naar eigen zeggen mee.

CKS trekt in de panden in Roermond, Sittard en Maastricht. De overige winkels worden voor het eind van dit jaar gesloten. Over de gevolgen voor het personeel, kan de woordvoerder nog niks zeggen.

Friday opende tussen april en september twaalf winkels op de beste voormalige locaties van Superstar. Het merk blijft als wholesalelabel bestaan in de winkels van de Belgische formule CKS. Een deel van de winkels gaat verder onder de vlag van CKS, dat in België meer dan veertig winkels heeft.

CKS en Friday zijn onderdeel van de Belgische FNG Group, dat begin dit jaar de Nederlandse ketens Steps en Superstar overnam. Steps bleef in zijn oorspronkelijke vorm bestaan, terwijl de panden van Superstar werden verdeeld tussen Promiss en Friday. Promiss heeft zich inmiddels gevestigd in 35 voormalige Superstar-panden in voornamelijk middelgrote plaatsen. De toplocaties in de grote steden gingen naar Friday.

De A1-locaties waren een essentieel onderdeel van de Friday-strategie, zei formulemanager Jasper den Hartog in september nog tegenover RetailWatching. “In winkels op A1-locaties is normaal nauwelijks tijd voor persoonlijke aandacht voor de consument. Wij openen eigenlijk boutiques op A1-locaties." Het plan was om het winkelbestand nog verder uit te breiden, onder meer rond Utrecht en Noord-Brabant.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!