Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in november 2005 gestegen ten opzichte oktober. Dit is de tweede achtereenvolgende maand dat het vertrouwen van de consumenten stijgt. Desondanks zijn er nog steeds meer pessimisten dan optimisten. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. De stijging van het consumentenvertrouwen in november komt door een minder negatief oordeel van consumenten over het economische klimaat en een verbeterde koopbereidheid.
Oordeel economisch klimaat verbeterd
Het oordeel van de consument over het economische klimaat is in november verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Zowel over de economie in de komende als over die in de afgelopen twaalf maanden, zijn de consumenten minder negatief geworden.
Koopbereidheid iets minder negatief
De koopbereidheid was in november iets minder negatief dan een maand eerder. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen.
Het oordeel van de consumenten over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden verbeterde. Over de financiën voor de komende twaalf maanden bleef hun mening vrijwel ongewijzigd. Op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen antwoordden consumenten iets minder
negatief.
Vertrouwen opnieuw gestegen
Gepubliceerd op 24 november 2005 om 00:00
Reacties 0