De keerzijde van online shoppen

De keerzijde van online shoppen

Door Sander van de Gevel
Zelfstandig dromer en conceptontwikkelaar

Retailend Nederland barstte eind vorig jaar uit haar voegen. Vanwege het toenemende consumentenvertrouwen waren de feestdagen misschien wel de feestelijkste in lange tijd. We hadden behoefte aan geborgenheid en durfden elkaar rijkelijk te verwennen. Er mocht weer gewinkeld worden. We hebben ons van onze on-Nederlandse kant laten zien. Het was druk in de binnensteden. Maar ook op internet. Iedereen heeft ervan geprofiteerd. Gelukkig maar. Met die toenemende drukte kwamen ook de eerste barstjes in de onfeilbare webwinkels. Heel wat gulle gevers zaten in de piepzak of de Sint en Kerstman wel op tijd was met de presentjes. Want gemakkelijk vanuit de luie stoel winkelen, leverde stress op aan de gourmettafel of onder de boom. Zeker toen de Pieten van de post een storing kregen. Ineens bleek internetshoppen een keerzijde te hebben. Het cadeautje was er niet. Los van al die cadeautjes die er online veel beter uitzagen dan toen ze werden uitgepakt. Veel Nederlanders zagen ineens weer het voordeel van ouderwets winkelen. Je weet precies wat je koopt en je hebt het gegarandeerd op tijd in huis. Bovendien was het ook best wel gezellig in die rijkelijk verlichte stads- en winkelcentra van het land. Toch anders dan alleen thuis op de tablet met een kop thee of een glas wijn.

Verder komen er berichten van malafide webwinkels die zich niet aan de regels houden of verzuimen geld terug te geven bij retouren. Dat straalt af op alle webwinkels. Wat lange tijd te mooi leek om waar te zijn, blijkt ook te mooi om waar te zijn. Niet elke webwinkel heeft het goed voor met de klant. Niet elke webwinkel heeft zijn logistiek goed voor elkaar. Niet elke webwinkel is er voor de klant. Ik ben benieuwd of deze ervaringen gevolgen hebben voor ons (web)winkelgedrag. Gaan we eerder online bestellen of kan de winkelstraat profiteren? Blijft onverlet dat uiteindelijk de beste (web)winkels die (web)winkels zijn die de klant serieus nemen en zorgvuldig omgaan met hun vertrouwen. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de winterzon. Ik wens iedereen een mooi en succesvol jaar. Vol vertrouwen. Consumentenvertrouwen.

Bron: RetailTrends 1