Op=Op Voordeelshop heeft, als prijsvechter voor A-merken, momenteel 128 winkels en opent vrijwel wekelijks een nieuwe fysieke locatie. Deze snelgroeiende organisatie heeft daarbij recent de webwinkel vernieuwd en streeft naar een verdubbeling van het online productassortiment, dat momenteel uit zo’n vierduizend producten bestaat. In het afgelopen jaar zijn hiervoor belangrijke veranderingen doorgevoerd in de technologische infrastructuur, vertelt e-commerce manager Dion Fokkema. Met de invoering van een Product Informatie Management (PIM)-systeem als één van de speerpunten, om grote hoeveelheden productgegevens op een efficiënte manier te beheren. En die gegevens te ‘voeden’ aan onder andere het ERP-systeem en de webshop.
Fokkema had voorafgaand aan de keuze voor een PIM-systeem vrij gedetailleerd uitgeschreven waaraan het systeem moest voldoen. In steekwoorden: cloud based, flexibel, intuïtief en eenvoudig te koppelen. Eigenschappen die Fokkema terugvond in Beeyond van Abacus. “Binnen een half uur weet een medewerker hoe dit systeem werkt”, vat hij samen. Ook over het implementatietraject dat slechts twee maanden in beslag nam, is hij te spreken. Mede doordat het systeem pas enkele maanden in gebruik is, blijkt het vooralsnog lastig inzicht te geven in efficiëntie in (personeels)kosten of invloed op de omzet. “Maar een product dat sneller online is, kun je sneller verkopen. Als ik het vergelijk met eerdere werkgevers doe ik nu in ieder geval in een kwartier waar ik eerder anderhalve dag voor nodig had.”
Reacties 0