De Nederlandse detailhandel heeft in januari vijf procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger, zo blijkt uit de koopdaggecorrigeerde cijfers van het CBS. Het is de negende maand op rij dat de detailhandelsomzet is toegenomen.
Zowel de food- als non-foodsector zetten in de eerste maand van dit jaar meer om. In non-food liep de omzet met vijf procent op, mede doordat de omzet van elektronicazaken voor het eerst sinds juli 2015 opliep. In vergelijking met een jaar eerder kwam de groei in die branche uit op 0,7 procent.
Doe-het-zelfzaken en winkels in keukens en vloeren groeiden met 10,4 procent het hardst in vergelijking met januari 2016. Ook kledingzaken (7,9 procent) en winkels in meubels en huishoudartikelen (7,1 procent) zagen hun omzet flink toenemen, terwijl drogisterijen en parfumerieën met 3,6 procent plusten. Alleen winkels in schoenen en lederwaren zagen hun omzet teruglopen, evenals in de twee voorgaande maanden. In januari kwam de krimp uit op 2,7 procent.
Winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden een omzetstijging van 2,5 procent. De omzet van supermarkten (2,6 procent) groeide harder dan speciaalzaken (1,7 procent).
De online omzet blijft ook dit jaar flink toenemen. In januari kwam de groei uit op 17,2 procent ten opzichte van januari 2016. Online pure players plusten met 14,4 procent, terwijl multichannel retailers een groei van 20,8 procent noteerden.
Reacties 0