De Nederlandse detailhandel heeft in februari vier procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de groei van supermarkten en dhz-winkels droeg bij aan de stijging, blijkt uit cijfers van het CBS.

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een stijging van bijna vier procent, met een verkoopvolume dat bijna twee procent hoger lag dan in februari 2016. Supermarkten groeiden met 4,5 procent, terwijl speciaalzaken juist 1,5 procent minder omzet boekten. Winkels in dhz- en keukenproducten boekten net als in januari de sterkste groei, met een stijging van 8,5 procent.

De non-foodbranche als geheel zag een omzetstijging van één procent. De groei van woonwinkels en kledingzaken zwakte behoorlijk af ten opzichte van januari, met stijgingen van respectievelijk 2,6 en één procent. Elektronicazaken, die in januari voor het eerst sinds tijden weer licht groeiden, noteerden in februari weer een omzetdaling, van ruim vijf procent. Schoenenzaken daalden met 8,4 het hardst.

De onlineomzet groeide met dertien procent ten opzichte van een jaar geleden, meldt het CBS verder. Pure webwinkels zetten vijftien procent meer om, terwijl fysieke retailers met een webshop tien procent meer online omzet boekten.